افتتاح اولین کارخانه‌ی فناوری‌نانو در روسیه

شرکت دولتی فناوری‌نانوی روسیه (روس‌نانو)، به‌تازگی یک کارخانه‌‌ی تولیدی فناوری‌نانو (RMT) را در شهر مسکو افتتاح کرده است.

شرکت دولتی فناوری‌نانوی روسیه (روس‌نانو)، به‌تازگی یک کارخانه‌‌ی تولیدی فناوری‌نانو (RMT) را در شهر مسکو افتتاح کرده است. این شرکت در زمینه تولید ادوات سرد کننده ترموالکتریکی فعالیت می‌کند. این عناصر به‌طور گسترده برای لیزرهای خنک کننده، شناساگرهای نوری و مدارهای مجتمع (ICs) استفاده می‌شوند.

عناصر خنک کننده در مقیاس کوچک، به‌طور اثربخشی گرمای حاصل از تولید انرژی را که در مخابرات مدرن، محاسبات با عملکرد بالا و صنایع اُپتوالکترونیک استفاده می‌شوند، از بین می‌برد.

بودجه کل این پروژه حدود ۸۰۰ میلیون روبل بوده است، که شرکت روس‌نانو ۱۵۰ میلیون روبل آن را تامین کرده است. شریک سرمایه‌گذاری پروژه مذکور، صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر S-Group Ventures است.

این پروژه، مثال بارزی از چگونگی تجاری‌سازی تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان روسی و تجاری‌سازی آن از طریق تولید محصولات ابداعی که مورد توجه گسترده بازارهای فناوری‌های نوین است، است.

شرکت RMT توسط تیمی از محققان نهادهای علمی مختلف، نظیر موسسه فیزیک لبدف، وابسته به آکادمی علوم روسیه (LPI RAS) تاسیس شده است.

در سال ۲۰۰۹ میلادی،کمیته اجرایی روس‌نلانو، تامین مالی پروژه‌ای با هدف افزایش تولید ادوات سرد کننده ترموالکتریک برای نانو- میکرو و اُپتوالکترونیک را تایید کرد.

میزان تولیدات RMT در سال، حدود ۳۰۰ هزار واحد است که ۸۰ درصد آن به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، اروپا و آسیای جنوب شرقی صادر خواهند شد.

روس‌نانو برآورد می‌کند که درآمد این شرکت تا سال ۲۰۱۵ به ۳/۱ میلیارد روبل افزایش یابد.