پیشنهاد جدید ایران برای استاندارد بین المللی فناوری نانو

دوازدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229)، روزهای ۱۶ تا ۲۰ می ۲۰۱۱ با حضور بیست کشور در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد. در این اجلاس، نمایندگان کشورمان دو پیشنهاد استاندارد را مطرح کردند که با پذیرش اعضا روبرو شد.

پیشنهاد جدید <a target="_blank" href="http://statnano.com/index.php?ctrl=country&action=country_profile&id=105&lang=1">ایران</a> برای استاندارد بین المللی فناوری نانو

دوازدهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229)،روزهای ۱۶ تا ۲۰ می ۲۰۱۱ با حضور بیست کشور در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد. در این اجلاس، نمایندگان کشورمان دو پیشنهاد استاندارد را مطرح کردند که با موافقت اعضای کمیته روبرو شد.

 

یکی از مباحثی که در دستورکار اجلاس امسال قرار داشت، بررسی طرح «شاخص‌های ارزیابی علوم و فناوری نانو در جهان» بود که در اجلاس پیشین از سوی ایران مطرح شده بود. این طرح از طرف ایران ارائه و اعضای کارگروه اول کمیته (تعاریف و ترمینولوژی) با مطرح شدن این موضوع به صورت یک پیشنهاد جدید استاندارد بین المللی موافقت کردند. نهایتا مقرر شد ایران پروپوزال استاندارد این طرح را تهیه کند تا در اجلاس بعدی به رای گذاشته شود. همچنین مقرر شد، به منظور پرهیز از موازی کاری در خصوص تدوین استاندارد، ‌ایران به عنوان نماینده ایزو، در این خصوص با سازمان OECD مذاکره و همکاری کند.

 

همچنین در کارگروه ایمنی و محیط زیست نیز، جلسه دوم دفاع از استاندارد پیشنهادی ایران با عنوان «سنجش مورامیک اسید برای تعیین فعالیت آنتی باکتریال نانونقره» برگزار شد. این موضوع در اجلاس قبلی ارائه و مورد پذیرش قرار گرفته بود. در کارگروه چهارم کمیته (ویژگی‌های نانومواد) از ۳ اجلاس قبل، یک گروه ویژه با عنوان تقسیم بندی نانومواد با رهبری ایران ایجاد شده است، که در این اجلاس برنامه‌ها و متدولوژی کاری این گروه از طرف ایران ارائه شد.

 

کمیته بین ‌المللی استانداردسازی فناوری نانو تاکنون ۱۲ استاندارد منتشر کرده است که یک مورد آن از سوی ایران پیشنهاد و تدوین شده است.

 

نشست‌‌های دوره‌‌ای کمیته بین ‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر شش ماه یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود. هدف این نشست‌‌ها تعیین سیاست‌ها و برنامه‌‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین ‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو است. ایران از سومین اجلاس، حضور مستمر و فعالی در نشست‌های آن داشته‌است. اجلاس بعدی این کمیته، آذر ماه سال آینده در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد.