توسعه پایدار فناوری‌نانو با ارتقای آگاهی مردم

به گفته‌ی جان کلی از محققان شرکت IBM، «شکی نیست که آینده بدون فناوری‌نانو در بسیاری از بخش‌های فنی غیرقابل تصور است».

فناوری‌نانو منجر به ایجاد و توسعه بازارهای جدید و راهکارهای نوین برای چالش‌های مختلف در حوزه‌های مختلف شده است. این مباحث، از جمله موضوعات بررسی شده در اولین گردهم‌آیی سوییس (۱st Swiss NanoConvention)) در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه می سال جاری میلادی بود.

این رویداد توسط Empa و با همکاری موسسه Paul Scherrer و ETH Zurich سازماندهی شده بود. در این گردهمایی، که بالغ بر ۳۰۰ نفر شرکت کرده بودند، نه تنها پیشرفت‌های مفید فناوری‌نانو برای جامعه، بحث و بررسی شد، بلکه ریسک‌های بالقوه این فناوری نوظهور نیز بررسی شدند.

به گفته‌ی جان کلی از محققان شرکت IBM، «شکی نیست که آینده بدون فناوری‌نانو در بسیاری از بخش‌های فنی غیرقابل تصور است». «آینده پردازش داده‌های الکترونیکی نیز بر فناوری‌نانو مبتنی خواهد بود». همچنین فناوری‌نانو در حوزه پزشکی نیز به سرعت در حال توسعه است.

در صورتی که اطلاعات کمی در زمینه توسعه فناوری‌نانو وجود داشته باشد، توسعه این بخش با مشکل مواجه شده و مردم در مقابل آنها مقاومت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم چیزی درباره فناوری‌نانو نمی‌دانند. این امر، یکی از دلایل توجه جدی محققان جهت تشویق بحث‌های مربوط به فناوری‌نانو در بین جامعه است.

با وجود اینکه مردم می‌دانند فناوری‌نانو در بخش‌های پزشکی و محیط زیست دربرگیرنده مزایای گسترده‌ای است، اما باید به ترس مردم نیز به‌طور جدی توجه کرد.

برای معرفی پتانسیل فناوری‌نانو به جامعه، باید عامه مردم از ریسک‌های بالقوه و الزامات این فناوری نوظهور به‌طور کامل آگاه باشند.