امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک در حوزه فناوری‌های پیشرفته

تفاهم‌نامه‌ای هشت ماده‌ای با عنوان «کشف بازار، تجاری‌سازی و توسعه صادرات محصولات فناورانه دانش بنیان» میان وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصویب شد. در این تفاهم‌نامه هشت ماده‌ای، ۱۰ زمینه همکاری میان وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است.

تفاهم‌نامه‌ای هشت ماده‌ای با عنوان «کشف بازار، تجاری‌سازی و توسعه صادرات محصولات فناورانه دانش بنیان» میان وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصویب شد.

 

در این تفاهم‌نامه هشت ماده‌ای، ۱۰ زمینه همکاری میان وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است. همکاری مشترک در زمینه دست‌یابی به بازارهای جدید، تحکیم و گسترش صادرات محصولات با فناوری برتر به ویژه در کشورهای اسلامی، معرفی دستاوردهای علمی و فناوری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود دو طرف در راستای رشد و توسعه توانمندی‌های فناورانه، معرفی محصولات، خدمات و تولیدات دانش‌بنیان و برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط از جمله زمینه‌های همکاری توافق حاصله به شمار می‌رود.

 

 همچنین تلاش در جهت معرفی نشان‌های تجاری برتر در کشور در حوزه کالاها و موسسات دانش‌بنیان در عرصه‌های داخلی و خارجی، حمایت از حضور موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای هدف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی وزارت بازرگانی و معاونت فناوری ریاست جمهوری دیگر محورهایی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

 

 این تفاهم‌نامه در مراسمی با حضور مهدی غضنفری‌، وزیر بازرگانی و ‌نسرین سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به امضا رسید. پیش از امضای تفاهم‌نامه، حمید صافدل، معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گزارشی از روند آماده‌سازی تفاهم‌نامه و راه‌های گسترش همکاری ارائه کرد.

 

بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد کارگروهی به منظورپیگیری مفاد تفاهم‌نامه، تامین منابع و امکانات مورد نیاز، متشکل از نمایندگان منتخب وزارت بازرگانی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل ‌شود و هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات انجام‌شده را تنظیم و از طریق مقامات مسئول به اطلاع دو مجموعه امضاکننده برساند.

 

گفتنی است مدت این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا و مبادله آن چهار سال است که در پایان دوره و براساس ارزیابی و نتایج به‌دست‌آمده قابل تمدید خواهد بود.