استفاده از نقاط کرنل در آزمایش‌های بالینی تشخیص سرطان

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز انجام آزمایش‌های بالینی یک فناوری جدید را بر روی انسان صادر کرده است. نانوذرات درخشانی به‌نام نقاط کُرنل که می‌توانند موجب روشن شدن سلول‌های سرطانی در تصویربرداری اُپتیکی PET شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز انجام آزمایش‌های بالینی یک فناوری جدید را بر روی انسان صادر کرده است: نانوذرات درخشانی به‌نام نقاط کُرنل که می‌توانند موجب روشن شدن سلول‌های سرطانی در تصویربرداری اُپتیکی PET شوند.

این کار یک پروژه مشترک میان مرکز سرطان Memorial Sloan-Kettering یا MSKCC، دانشگاه کرنل، و یک شرکت نوپا به نام Hybrid Silica Technologies است که از دانشگاه کرنل مشتق شده است.

دانشمندان برای اولین بار مشخصات ذرات کرنل را به شکلی منحصر به‌فرد و جامع تعیین کرده‌اند. نقاط کرنل نانوذرات بسیار ریز و چندحالتی سیلیکا هستند که می‌توانند تومورها را هدف قرار دهند. دکتر مایکل برادبری از MSKCC می‌گوید سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده از این نانوذرات را در آزمایش‌های بالینی انسانی به‌عنوان یک «داروی تحقیقاتی جدید» (IND) صادر کرده است.

نقاط کرنل نانوذرات سیلیکا با قطر کمتر از ۸ نانومتر هستند که چندین مولکول رنگی را احاطه کرده‌اند. پوسته سیلیکایی که همان شیشه است، از نظر شیمیایی بی‌اثر بوده و قطر آن آنقدر کوچک است که می‌تواند به‌راحتی درون بدن جابه‌جا شده و از طریق ادرار از بدن خارج شود. این ذرات برای کاربردهای بالینی با پلی‌اتیلن گلیکول (PEG) پوشانده شده‌اند تا بدن آنها را به‌عنوان یک شیء خارجی شناسایی نکند.

برای اتصال این ذرات به تومور می‌توان مولکول‌های آلی را که قادرند به گیرنده‌های سطح تومور و یا حتی گیرنده‌های نقطه خاصی از تومور پیوند یابند، به روکش پلی‌اتیلن گلیکولی این ذرات وصل کرد. این ذرات هنگام قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز نزدیک با شدت بسیار زیادی فلورسانس کرده و همانند یک چراغ دریایی برای شناسایی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. بنابر گفته محققان می‌توان از این فناوری برای مشاهده تومورها در طول عمل جراحی و نشان دادن انتشار سلول‌های سرطانی به غدد لنفی و اندام‌های دیگر بهره برده و پاسخ تومور به درمان‌های صورت گرفته را مورد مطالعه قرار داد.طراحی نقاط کرنل به‌نحوی انجام شده است که بتوانند به‌صورت بهینه توسط کلیه‌ها از بدن دفع شوند.

هویسونگ اَُو، یکی از محققان این کار که زمانی دانشجوی دکتر اولریچ وایزنر استاد علوم و مهندسی مواد دانشگاه کرنل بوده است، برای اولین بار نقاط کرنل را در سال ۲۰۰۵ تولید کرده است. وایزنر، اُو و کِنِت وانگ به‌صورت مشترک شرکت

(Hybrid Silica Technologies (HST را تأسیس کرده‌اند تا این اختراع را تجاری‌سازی کنند.

جزئیات این کار به‌صورت آنلاین در مجله Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.