کسب مقام اول سوئیس در شاخص نوآوری سال ۲۰۱۱

مدرسه بین‌المللی کسب و کار سوئیس (INSEAD) ، گزارش ارزیابی شاخص نوآوری جهانی نسخه سال ۲۰۱۱ موسوم به GII (Global Innovation Index) را منتشر نمود. در این گزارش سوئیس با جهش سه رتبه‌ای نسبت به موقعیتش در گزارش GII سال قبل، امسال صدرنشین این ارزیابی است. همچنین، سوئد و سنگاپور به ترتیب در رتبه‌های دو و سه قرار گرفته‌اند.

کسب مقام اول <a target="_blank" href="http://statnano.com/index.php?ctrl=country&action=country_profile&id=215&lang=1">سوئیس</a> در شاخص نوآوری سال ۲۰۱۱

مدرسه بین‌المللی کسب و کار سوئیس (INSEAD) ، گزارش ارزیابی شاخص نوآوری جهانی نسخه سال ۲۰۱۱ موسوم به (GII (Global Innovation Index را منتشر نمود. در این گزارش سوئیس با جهش سه رتبه‌ای نسبت به موقعیتش در گزارش GII سال قبل، امسال صدرنشین این ارزیابی است. همچنین، سوئد و سنگاپور به ترتیب در رتبه‌های دو و سه قرار گرفته‌اند.

 

این گزارش با همکاری شرکت‌های Alcatel-Lucent، Booz، کنفدراسیون صنعت هند، و سازمان جهانی مالکیت فکری (یک آژانس تخصصی سازمان ملل متحد) تهیه شده است.

 

نماینده‌ی (WIPO (World Inellectual Propert Organization طی یک کنفرانس خبری بیان داشت که رتبه‌بندی امسال نشان می‌دهد که نوآوری به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است و امسال شاهد حضور ۶ کشور اروپایی (مثل فنلاند با رتبه ۵، دانمارک ۶، هلند ۹ و انگلستان ۱۰) دو کشور آسیایی (هنگ‌کنک و چین در مقام ۴) و دو کشور از قاره آمریکا (ایالات متحده در مقام ۷ و کانادا در رتبه ۸) در میان ۱۰ کشور برتر جهان هستیم.

 

سومیترا دووتا، پروفسور فناوری و کسب‌و‌کار در INSEAD و ویراستار این گزارش، معتقد است: «نوآوری برای رشد فزاینده‌ی هر دو اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه، علی‌الخصوص در شرایط فعلی که اقتصاد جهانی در وضعیت ترمیم قرار دارد، حیاتی است». وی بیان کرد: «GII به وسیله‌ی سنجش با ارزشی برای تشویق گفتمان بین دست‌اندرکاران بخش دولتی و خصوصی شامل سیاست‌گذاران، رهبران کسب‌و‌کار و سایر سهامداران تبدیل شده است».

 

فرانسیس گری، مدیرکل WIPO تاکید کرد نوآوری برای رشد و خلق شغل‌های جدید و بهتر ضروری بوده و کلید رقابت در اقتصاد برای صنایع و شرکت‌های خصوصی است. وی با اشاره به این امر که گزارش حاصله منعکس کننده‌ی تلاش‌های تعداد زیادی از کشورها برای فراهم آوردن محیط مساعد ترویج نوآوری است، افزود: «نوآوری و مزایای آن بدون سرمایه‌گذاری زمانی، تلاش و تامین منابع انسانی و مالی حاصل نمی‌شود».

 

دکتر نوشاد فروبز، رئیس شورای نوآوری CII سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ و مدیر فوربز مارشال اظهار داشت: «امروز در تمام جهان از صنعت و دولت گرفته تا جامعه صحبت از نوآوری است. پس از رکود اقتصادی اخیر، به وضوح تمرکز به سمت مناطق در حال توسعه معطوف شده است (هم به دلیل داشتن بازار بالقوه پر رونق و هم بدلیل پذیرش عالی نوآوری‌های کوچک و ارزان). بررسی این تغییر گرایش بسیار مهم است و GII نقطه‌ی شروع مناسبی برای آن بوده و بی‌شک ما را در مسیر درست (قضاوت) قرار می‌دهد».

 

شاخص نوآوری جهانی از متوسط‌گیری نمرات تمام ورودی‌ها (که به توصیف فضای مساعد برای نوآوری می‌پردازند) و خروجی‌ها (که میزان دستاوردهای واقعی نوآوری را می‌سنجند) بدست می‌آید. پنج محور اصلی، زیرشاخص ورودی‌های نوآوری را تشکیل می‌دهند: موسسات آموزشی، سرمایه انسانی و پژوهشی، زیرساخت‌ها، وضعیت بازار و وضعیت کسب و کار. زیرشاخص خروجی‌ها از دو محور اصلی خروجی‌های علمی و خروجی‌های خلاقانه تشکیل شده است. شاخص بازده نوآوری، که از نسبت دو زیرشاخص ذکر شده حساب می‌شود، نشان می‌دهد که چگونه اهرم عوامل محیطی می‌تواند نوآوری را تشویق و تهییج کند.