روش جدید ساخت مدارهای گرافنی

دانشمندان علم مواد روش جدیدی را برای کنترل خصوصیات الکترونیکی آلیاژهای گرافن کشف نمودند.

دانشمندان علم مواد دانشگاه رایس موفق به کشف بسیار مهم و بنیادی شدند تا مهندسان بتوانند به آسانی مدارهای الکترونیکی را به‌واسطه گرافن‌های نانویی بسازند.

گرافن، لایه‌ای از اتم‌های کربن است که ضخامتی برابر ضخامت یک اتم دارد. زمانی که صفحه گرافن از بالا به صفحه گرافن دیگری متصل شود آنگاه به‌شکل گرافیت، مورد استفاده در مداد، تبدیل می‌شود. خصوصیات منحصربه‌فرد گرافن باعث شده تا در ساخت رایانه‌های با سرعت بالا و کارآیی انرژی بالا و همچنین در ساخت دیگر تجهیزات نانوالکترونیک به‌کار برده شود.

مهندسان برای ساخت مدارهای بسیارکوچک گرافنی، نیاز به ابداع روشی برای ساخت طرح‌های پیچیده از گرافن که به‌وسیله مواد بسیار نازک نارسانا از هم جدا شده‌اند هستند. “گرافن سفید”، اولین راه حل است. گرافن سفید، صفحات بسیار نازک (به ضخامت یک اتم) از بور و نیتروژن است که از لحاظ فیزیکی شبیه گرافن ولی از نظر الکتریکی، نارسانا است.

دانشمندان دانشگاه رایس، روش شیمیایی را ابداع نموده اند که طراحان نانوالکترونیک را قادر به کنترل دقیق رفتار الکترونیکی آلیاژهای حاوی گرافن‌های سیاه و سفید می‌نماید. اهمیت این روش در این است که با کنترل شرایط فرآیند شیمیایی می‌توان خصوصیات الکترونیکی محصول نهایی را به‌دقت پیش‌بینی کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Nano Letters به چاپ رسیده است.