پایان ماراتن دومین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو

مراسم اختتامیه دومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو صبح امروز برگزار شد و از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد. در این مراسم علاوه‌بر اهدای جوایز برگزیدگان کشوری و استانی المپیاد، از استان‌های برتر المپیاد نانو نیز تقدیر شد.

پایان ماراتن دومین المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو

مراسم اختتامیه دومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو صبح امروز برگزار شد و از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد. در این مراسم علاوه‌بر اهدای جوایز برگزیدگان کشوری و استانی المپیاد از استان‌های برتر المپیاد نانو نیز تقدیر شد.

 

در این مراسم دکتر سعید سرکار دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو و دکتر علیمراد رشیدی رئیس مرکز تحقیقات فناوری نانو پژوهشگاه صنعت نفت به سخنرانی پرداختند.

 

دکتر سرکار ضمن اشاره به فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو در اشاعه علم نانو در کشور، سرمایه‌گذاری در بخش آموزش فناوری نانو در سنین نوجوانی را اساس و بنیان حرکت این علم در آینده دانست. دبیرستاد نانو با اشاره به رتبه ۱۲ ایران در بین کشورهای جهان و رتبه اول در بین کشورهای اسلامی، روند توسعه فناوری نانو در کشور را صعودی ارزیابی کرد و افزود: «اکنون بیش از ۱۵۰ شرکت فعال در حوزه فناوری نانو در کشور در حال فعالیت هستند و تعدادی از محصولات ما در حوزه فناوری نانو به کشورهای دیگر صادر می‌شود».

 

دکتر سرکار همچنین با اشاره به تحریم‌های ایران در زمینه‌های علمی از جمله فناوری نانو، تحریم‌های موجود را سرآغازی بر حرکت‌های جدید به سوی ساخت تجهیزات فناوری نانو دانست و شناسایی نیروهای توانمند در این عرصه را عامل اصلی پیشرفت این علم بیان کرد.

 

در ابتدای این برنامه، مهندس مرادی دبیر اجرایی المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری المپیاد با اشاره به افزایش استقبال از دومین المپیاد امسال نسبت به سال گذشته گفت: «امسال از بین ۴۲۸۳ دانش آموز شرکت کننده در المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو، ۲۰ نفر به عنوان برگزیدگان کشوری و ۲۵ نفر به عنوان برگزیدگان استانی انتخاب شدند». وی در خصوص نحوه انتخاب برگزیدگان گفت: «امتیاز هر نفر شامل ۳۰ درصد آزمون مرحله اول، ۲۵ درصد آزمون مرحله دوم، ۲۰درصد دوره شبیه‌سازی و آزمون دوره شبیه‌سازی، ۱۰درصد فعالیت آزمایشگاهی و پژوهشگاهی، ۱۰درصد ارائه دستاوردهای علمی و ۵ درصد نگارش مقالات علمی است».

 

دکتر رشیدی نیز با سخنرانی در این مراسم، ضمن معرفی فعالیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه فناوری نانو، تشکیل شبکه فناوری نانو در صنعت نفت را زمینه‌ساز تعامل سازنده صنعت نفت و فناوری نانو دانست. ایشان با توجه به فعالیت‌های شبکه فناوری نانو در صنعت نفت و طرح‌های ارائه شده در این شبکه از عرضه ۱۵ محصول و دستاورد در صنعت نفت خبر داد.

 

در پایان مراسم اختتامیه دومین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو، علاوه‌بر اهدای جوایز به برگزیدگان کشوری و استانی، از برگزیدگان مسابقه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو نیز تقدیر به عمل آمد.

مراسم اختتامیه دومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو صبح امروز، ۷ مهرماه سال ۱۳۹۰، با حضور جمعی از مسئولین آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌های محل برگزاری آزمون المپیاد و دانش‌‌آموزان شرکت کننده در المپیاد و همچنین برگزیدگان مسابقه تجهیزات، در محل هتل بین‌المللی لاله تهران برگزار شد.