بازدید پژوهشگر سوئدی از نمایشگاه فناوری نانو

پژوهشگر و استاد دانشگاه استکهلم پس از بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری نانو، گفت: «دیدن این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی با فعالیت‌های نانوی ایران بود».


پژوهشگر و استاد دانشگاه استکهلم پس از بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی فن‌آوری نانو، گفت: «دیدن این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی با فعالیت‌های نانوی ایران بود».

 

محمد توپراک (Muhammet S. Toprak) استاد دانشگاهی از کشور سوئد که کارگاه‌های علمی زیادی در کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار کرده، یکی از میهمانان ویژه‌ی چهارمین نمایشگاه بین المللی فناوری نانو بود که در روزهای برگزاری نمایشگاه ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف به صحبت با مبتکران و ارائه کنفرانس پرداخت.

 

توپراک که در نمایشگاه سال پیش نیز حضور داشته، در گفت و گو با ستاد خبری نمایشگاه، اظهار داشت:« سال گذشته هم برای جشنواره نانو به ایران آمدم و دو کنفرانس در دانشگاه‌ آزاد و دانشگاه صنعتی شریف ارائه دادم. در نمایشگاه امسال نیز یک کنفرانس در خصوص نانومواد دارم.»

 

استاد موسسه‌ی KHT استکهلم، با اشاره به این که فعالیت‌های زیادی در زمینه‌ی تدریس و البته پژوهش داشته گفت:« دانشجویان زیادی در کنفرانس‌ها حضور پیدا می‌کنند، خیلی کنجکاو هستند و سوالات زیادی می‌پرسند. معمولاً بعد از این کنفرانس‌ها ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنم که ابراز علاقه کرده‌اند در آزمایشگاه من کار کنند. من همان قدر که به کارهای پژوهشی علاقمندم، از تدریس و ارتباط با دانشجویان هم لذت می‌برم. ولی خب متاسفم که فضای کافی برای استفاده از توانمندی همه علاقمندان نیست.»

 

پژوهشگر ارشد در بخش مواد تابعی (FNM) از دانشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که همراه هیاتی از پژوهشگران کشورهای کره، هند و اسکاتلند به بازدید از نمایشگاه پرداخت، گفت:« نمایشگاه خیلی جالب بود و فرصتی بود که با فعالیت‌هایی که در بازار نانوی ایران صورت می‌گیرد، آشنا شویم. همچنین مسئولان ستاد نانو، اطلاعاتی در مورد سابقه‌ی فعالیت‌های ایران در زمینه‌ی علم نانو به ما دادند، که خیلی جالب بود. و البته سوالات زیادی هست پیرامون این مسئله که چشم‌انداز این شرکت‌ها چیست؟ باید ابتدا مشخص کنند که فقط برای بازار داخلی تلاش می‌کنند یا در بازارهای جهانی هم حرفی برای گفتن خواهند داشت چون استراتژی‌هایی که باید به کار بگیرند، در این دو حیطه کاملاً متفاوت است.»

 

محمد توپراک شرکت در چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی نانو را یک برنامه‌ی آموزشی خوب توصیف کرد و ادامه داد:« دیدن این که چه فعالیت‌ها و پژوهش‌هایی انجام می‌شود، خیلی آموزنده بود. ما بحث‌های زیادی با مبتکرانی که طرح‌هایشان را ارائه می‌دادند، داشتیم. خب ما پژوهشگر هستیم و قائدتاً در مورد پژوهش‌های علمی که پشت قضیه هست سوال می‌کنیم. اما بعضی مواقع نمی‌توانستیم جواب درستی بگیریم. چون کسانی که در حال ارائه محصولات بودند از پژوهش‌های دقیقی که برای محصول انجام شده اطلاع نداشتند و فقط در مورد محصول عرضه شده مطلع بودند. پس شاید بهتر باشد سال آینده در غرفه‌ها متخصصان حضور داشته باشند و به ارائه محصولات بپردازند. تا بتوانند توضیحات علمی دقیق‌تری بدهند.»

 

توپراک در پاسخ به این که چشم‌انداز فعالیت‌های ایران را در زمینه‌ی علم نانو، چه طور می‌بیند، متذکر شد: « ببینید، ما در این نمایشگاه فرصت آشنایی با پژوهشگران را نداشتیم. در اینجا با محصولات عرضه شده در حیطه‌ی نانو آشنا شدیم اما در مارس ۲۰۱۲ کنفرانسی در کیش برگزار خواهد شد. من به این کنفرانس خواهم رفت و بعد از شرکت در آن کنفرانس می‌توانم پاسخ این سوال را بدهم.»

 

گفتنی است چهارمین نمایشگاه فناوری نانو از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۰ از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.