نمایش دستاوردهای دانشگاهی در چهارمین جشنواره نانو

در بخش دانشگاه‌های چهارمین جشنواره و نمایشگاه نانو ۱۶ مرکز دانشگاهی حضور دارند. پایان‌نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی انجام شده در برخی از این دانشگاه‌ها در این بخش از جشنواره ارائه شده است.


در بخش دانشگاه‌های چهارمین جشنواره و نمایشگاه نانو ۱۶ مرکز دانشگاهی حضور دارند. پایان‌نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی انجام شده در برخی از این دانشگاه‌ها در این بخش از جشنواره ارائه شده است.

 

دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید چمران اهواز، تربیت مدرس، مازندران، صنعتی شاهرود، علم و صنعت ایران، جهاد دانشگاهی ابن سینا، مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده نانوفناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، جهاد دانشگاهی خواجه نصیر و دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحدهای علوم تحقیقات، لاهیجان، تهران شرق و ورامین – پیشوا از جمله دانشگاه‌های حاضر در این بخش از جشنواره هستند.

 

تعداد پایان‌نامه‌های کار شده در زمینه فناوری نانوی ارائه شده در این بخش عبارتند از؛ دانشگاه الزهرا؛ ۳۵ پایان‌نامه، دانشگاه مازندران؛ ۵۴ پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و پنج پایان‌نامه در مقطع دکتری، دانشگاه امیرکبیر؛ ۲۱۶ پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دانشگاه صنعتی شاهرود؛ پنج پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد.

 

از بین دانشگاه‌های حاضر در بخش دانشگاه‌ها و مراکز علمی، دانشگاه صنعتی شریف ۳۴ دانشجو در مقطع دکتری در گرایش‌های مختلف رشته نانوشیمی و نانوفیزیک دارد. همچنین دردانشگاه امیرکبیر سه‌رشته مرتبط با فناوری نانو در زمینه‌های مهندسی پلیمر و رنگ، مهندسی شیمی و مهندسی نساجی، وجود دارد. در دانشگاه صنعتی شاهرود نیز رشته نانوفیزیک در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود.

 

همچنین پروژه‌های تحقیقاتی که در زمینه فناوری نانو در برخی از این دانشگاه‌ها انجام شده است در جشنواره امسال ارائه شده؛ جداسازی مغناطیسی آنزیم‌ها پس از عملکردشان؛ دانشگاه الزهرا، ساخت شیشه هوشمند؛ دانشگاه خواجه نصیر، تولید سازه‌های نانو لیفی و پارچه‌های معطر؛ دانشگاه امیرکبیر، استفاده از نانوساختار در درمان، تولید گرافن، سلول‌های خورشیدی نانوساختار؛ دانشگاه صنعتی شریف و همچنین ساخت و بررسی خواص الکتریکی و نوری لایه‌های نازک اکسید روی؛ دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله دستاوردهایی است که دانشگاه‌ها در این دوره از جشنواره ارائه کرده‌اند.