با پیشرفت در ساخت تجهیزات تحریم‌ها را شکستیم

دکتر سلطان‌خواه در بازدید از چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو درباره جایگاه فناوری نانو در ایران و اهمیت آن گفت: «فناوری نانو یکی از فناوری‌هایی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و زمان زیادی هم از آن نمی‌گذرد و به یک دهه هم نرسیده است. ولی با سیاست‌گذاری‌های متمرکز ستاد نانو و پیشرفت‌های ایجاد شده خوشبختانه توانسته‌ایم جایگاه خوبی در این فناوری داشته باشیم».


دکتر نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با حضور در چهارمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از غرفه‌ها و بخش‌های نمایشگاه بازدید کرد.

 

دکتر سلطان‌خواه درباره جایگاه فناوری نانو در ایران و اهمیت آن گفت: «فناوری نانو یکی از فناوری‌هایی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و زمان زیادی هم از آن نمی‌گذرد و به یک دهه هم نرسیده است. ولی با سیاست‌گذاری‌های متمرکز ستاد نانو و پیشرفت‌های ایجاد شده، خوشبختانه توانسته‌ایم جایگاه خوبی در این فناوری داشته باشیم».

 

 معاون علمی و فناوری رییس جمهور درباره پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری نانو تاکید کرد: «این پیشرفت‌ها به صورت متوازن اتفاق افتاده یعنی از مرحله آموزش، تربیت، تحقیق و تا مرحله ارائه محصول و کالا و خدمات، این فناوری می‌تواند در لایه‌های مختلف صنعت وارد شود».

 

او هم چنین درباره جایگاه کشور در حوزه فناوری نانوی در جهان توضیح داد: «در عرصه تولیدات علمی در سال۲۰۱۰ رتبه چهاردهم را به دست آوردیم و در نیمه اول سال ۲۰۱۱ دو پله ارتقا پیدا کردیم و در حال حاضر در جایگاه دوازدهم هستیم».

 

دکتر نسرین سلطان‌خواه با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در چند سال اخیر، پیشرفت در این زمینه را متکی به تجهیزات آزمایشگاهی خواند و توضیح داد: «هرچه در تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر پیشرفت کنیم، توفیق بیشتری نیز در زمینه فناوری نانو به دست می‌آوریم. اما از طرفی تجهیزات موردنیاز به دانش و پیشرفت‌های زیادی نیاز دارد و در دوره تحریم هم خیلی از این تجهیزات را نمی‌توانیم از خارج وارد کنیم، بنابراین یکی از برنامه‌های مهم که در دستور کار ستاد توسعه فناوری قرار دارد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سازنده تجهیزات است».

 

او درباره حضور شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح می‌دهد: «در این جشنواره ۲۴ شرکت دانش بنیان با حدود ۳۲ محصول در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی حضور دارند که هم اثر تحریم‌ها را کمرنگ خواهد کرد و هم به صرفه‌جویی ارزی منجر خواهد شد، زیرا تجهیزات با یک چهارم قیمت نمونه خارجی آن ساخته می‌شود».

 

دکتر نسرین سلطان خواه خبرهای خوشی نیز از چهارمین جشنواره فناوری نانو به همراه داشت. وی در این خصوص گفت: «یکی از سیاست‌های ما در پشتیبانی از توسعه این فناوری، حمایت از مراکز تحقیقاتی است. هم‌چنین برای حمایت و پشتیبانی از شرکت‌ها و مراکز دانش بنیان، این تجهیزات از سوی معاونت علمی خریداری شده و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار داده می‌شود. در واقع با این کار می‌توانیم هم از شرکت‌ها و مراکز دانش بنیان و هم از آزمایشگاه‌ها حمایت کنیم».

 

او درباره میزان مبلغ پیش‌بینی شده برای خرید تجهیزات گفت: «پیش‌بینی کردیم که تا مبلغ دو میلیارد تومان از این تجهیزات را خریداری کنیم که این امر باعث می‌شود هم از شرکت‌های دانش‌بنیان و هم از مراکز تحقیقاتی حمایت کرده باشیم».

 

دکتر سلطان‌خواه همچنین درباره همزمانی مجمع آسیایی فناوری نانو با چهارمین جشنواره فناوری نانو توضیح داد: «حضور مجمع آسیایی فناوری نانو در ایران نمودی از جایگاه خوب فناوری نانوی ایران در عرصه بین‌المللی است. توفیقی است که دستاوردش را در این جشنواره داریم می‌بینیم که با حضور کشورهای عضو و به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها، بتوانیم این حضور را در عرصه محصولات و تولیدات نیز برسانیم».

 

دکتر سلطان‌خواه در انتها، افزایش عمق و گستردگی این جشنواره را از انتظارات معاونت علمی و فناوری برشمرد و با توجه به برآروده شدن این انتظار در جشنواره امسال ابراز امیدواری کرد که کشور در سال‌های آینده شاهد برگزاری غنی‌تر جشنواره نانو باشد.