انتشار مقاله‌فارسی؛ شرط‌ جدیدپذیرش رساله‌‌دکترا در دانشگاه شریف

پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در راستای ترویج و آموزش عمومی فناوری نانو،‌ انتشار مقاله ترویجی به زبان فارسی از پایان‌نامه‌های دکترای نانو را از شرایط پذیرش رساله‌های دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد.


پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در راستای ترویج و آموزش عمومی فناوری نانو،‌ انتشار مقاله ترویجی به زبان فارسی از پایان‌نامه‌های دکترای نانو را از شرایط پذیرش رساله‌های دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد. بر این اساس دانشجویان مقطع دکترای فناوری نانو می‌بایست، قبل از ارائه رساله خود، علاوه بر انتشار مقالات بین‌المللی یک مقاله ترویجی در مجلات فارسی زبان نیز به چاپ برسانند.

 

معاون پژوهشکده علوم و فناوری نانوی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار ستاد نانو ضمن اشاره به نقش مهم این کار در ترویج و آموزش عمومی فناوری نانو گفت: «در مرز دانش بخصوص دانش و فناوری نانو،‌ دستاوردهای ارزشمندی شکل می‌گیرد اما عمدتا اطلاعات آن در مجلات بین‌المللی و به زبان لاتین منتتشر می‌شود. با انتشار این اطلاعات در مجلات داخلی می‌توانیم فرصت آشنایی بیشتری را با دستاوردهای ارائه شده در این حوزه از علم، برای علاقمندان و دانشجویان فراهم کنیم».

 

به گفته دکتر محمد مهدی احدیان بر اساس این برنامه جدید دانشجویان مقطع دکترای فناوری نانو این دانشگاه می‌بایست علاوه‌بر انتشار مقاله ISI از رساله خود و ارائه دستاوردی مبتنی بر فناوری نانو در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حداقل یک مقاله به زبان فارسی در نشریات ترویجی داخلی نیز منتشر کنند.

 

دکتر احدیان الویت این برنامه را در انتشار مقالات ترویجی در ماهنامه‌های اختصاصی فناوری نانو عنوان کرد و معرفی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فناوری نانو در محافل علمی عمومی و دانشگاهی و همگام‌بودن با جامعه علمی جهان در زمینه این فناوری را از مهمترین اهداف این طرح دانست.

 

لازم به ذکر است، انتشار مقاله ترویجی به زبان فارسی از پایان‌نامه‌های دکترای فناوری نانو در دانشگاه صنعتی شریف از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز شده و تا کنون ۵ مقاله ترویجی در زمینه فناوری نانو در مجلات ترویجی به چاپ رسیده است.