مصاحبه با ریچارد زرو مدیرعامل شرکت نانوتک لب

به عقیده ریچارد زرو بسیاری از اغراق‌های در مورد فناوری نانو در حال محو شدن است و مردم به دنبال محصولاتی با کارایی بیشتر و هزینه پایین‌تر هستند. در ادامه مصاحبه‌ای با این مدیر موفق می‌خوانیم.


به عقیده ریچارد زرو بسیاری از اغراق‌های در مورد فناوری نانو در حال محو شدن است و مردم به دنبال محصولاتی با کارایی بیشتر و هزینه پایین‌تر هستند. در ادامه مصاحبه‌ای با این مدیر موفق می‌خوانیم:

 

سئوال: مقصد فناوری شما کجاست؟

پاسخ : شرکت ما، NanoTechLabs بر روی توسعه و تولید محصولات نظامی و تجاری با استفاده از فناوری نانو متمرکز است. در حال حاضر ما نانولوله، نانوسیم‌ها و نانو‌ذرات و بخصوص مواد شیمیایی تولید می‌کنیم. ما همچنین ماده افزودنی برای صنعت نفت فراهم کرده‌ایم که بازیافت نفت را افزایش می‌دهد. همچنین چندین محصول برای حفاظت الکترومغناطیسی(EMI)، در درجه اول برای عرضه در بازارهای صنایع هوا و فضا و صنایع فاع در دست داریم که در حال ارزیابی است.

 

سئوال:این محصولات چگونه باعث بهبود و پیشرفت در پروسه ساخت می‌شوند؟

پاسخ: به طور مثال در حال حاضر از فلزات به صورت ورقه یا مشبک و یا پوشش‌ها استفاده می‌شود اما به طور معمول استفاده از آنها در پروسه ساخت، مشکل و پرهزینه است. آنها همچنین وزن قابل توجهی را اضافه کرده و مشکلات خوردگی و CTE (ضریب انبساط حرارتی) دارند. محصولات ما می‌توانند به صورت مستقیم در پروسه ساخت به عنوان لایه های کامپوزیتی با صرفه‌جویی در کار، کاهش وزن و حذف خوردگی و مشکلات CTE به کار روند.

 

سئوال: چگونه موضوع ایمنی را با توجه به نگرانی‌هایی که در طی استفاده از نانوموادها بوجود آمده است، توجیه می‌کنید؟

پاسخ: ما معمولاً نانو مواد را به صورت خام به مشتری‌هایمان نمی‌فروشیم. غالباً ما به صورت یک ماده میانی مانند ترکیبات پلیمری یا به صورت”prepreg”(نوعی فویل کامپوزیتی) می‌فروشیم که بطور قابل ملاحظه‌ای ریسک را کاهش می‌دهد و معمولاً مشتری‌هایمان معامله با مواد در این فرم را ترجیح می‌دهند. ما تست سمیت و تعدادی تست تولید انجام داده و باموسسه ملی بهداشت و امنیت شغلی نیز همکاری کرده‌ایم. هنوز هم با توجه به ملاحظات آژانس ایمنی محیطی عدم اطمینان نسبتاً زیادی وجود دارد. سال گذشته ۱۲ کمپانی درگیر در تجاری‌سازی محصولات و نانومواد کربنی، تشکیل کنسرسیوم NanoSafety برای کربن را اعلام کردند.

 

سئوال: با نگاهی به چند سال آینده، محصولات خود را با توجه به تغییرات کلی که در حال بوجود آمدن است چگونه می‌بینید؟

پاسخ: بسیاری موضوعات اغراق آمیز در مورد نانو مواد در حال محو شدن است و مردم به دنبال توسعه محصولاتی با کارایی بیشتر و هزینه پایین‌تر هستند. من فکر می‌کنم در آینده نانومواد در بازار بیشتر قابل پذیرش و رایج می‌شوند. سئوال:الگوی رشد در این زمینه چیست؟ پاسخ: با افزایش به کارگیری این فناوری در بخش نظامی، من رشد زیادی را در ۳۰ سال آینده می‌بینم. یکی از دلایل این افزایش این است که برخلاف دیگر کاربردهای تجاری فناوری نانو که باید در مقیاس وسیع انجام شود، ارتش می‌تواند درمقیاس کوچک‌تری عمل کند. دولت دارای یک بنیاد ملی نانو فناوری (National Nanotechology Initiative) است، که در ۲۰۰۱ آغاز به کار کرد و شامل فعالیت‌های مربوط به فناوری نانو در ۲۵ آژانس فدرال است، که ۱۵ آژانس بودجه‌های ویژه برای تحقیق و توسعه در حوزه فناوری نانو دارند.