حمایت مالی کمیته تحقیقات اروپا از موسسه فناوری‌نانوی ایرلند

کمیته تحقیقات اروپا از مرکز تحقیقات نانوادوات و نانوساختارهای سازگار(CRANN)، به‌خاطر تمرکز بر توسعه پتانسیل تجاری علوم نانو تمجید نمود.

کمیته تحقیقات اروپا از مرکز تحقیقات نانوادوات و نانوساختارهای سازگار(CRANN)، وابسته به بنیاد علوم ایرلند (SFI) در دانشگاه ترینیتی دوبلین، به‌خاطر تمرکز بر توسعه پتانسیل تجاری علوم نانو تمجید نمود. این کمیته تحقیقاتی اخیرا، مبلغ ۱۵۰ هزار یورو به پرفسور جاناتان کلمن، یکی از محققان برجسته CRANN کمک کرده است تا نتایج تحقیقات خود را به بازار عرضه کند.

پرفسور کلمن در تحقیق خود به‌دنبال تولید نانوورقه(nanosheet) است. نانوورقه، برگه‌های مسطحی از مواد هستند که ضخامت آنها به اندازه تنها یک اتم است. این مواد پتانسیل استفاده در توسعه ادوات ترموالکترونیک و نسل آتی باتری‌های را دارند. آخرین مرحله تحقیق فوق دربرگیرنده طراحی و توسعه روشی برای تولید انبوه این مواد است تا از آنها استفاده صنعتی شود.

به گفته پرفسور کلمن، «دریافت این حمایت مالی، به این موسسه کمک خواهد کرد تا آخرین مرحله این تحقیق،که یکی از مهترین مراحل آن برای تجاری‌سازی این تکنیک است را اجرا کنند.

از این مواد می‌توان در تولید ادوات ذخیره انرژی نظیر باتری‌های پیشرفته که منجر به تغییر طرز فکر افراد نسبت به انرژی خواهد شد، استفاده کرد.

به گفته مدیر اجرایی موسسه CRANN، «حمایت مالی فوق که توسط کمیته تحقیقات اروپا ارائه شده است، نشان دهنده اعتبار بین‌المللی علوم نانو در کشور ایرلند است». ایرلند جزء ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه علوم نانو محسوب می‌شود. موسسه CRANN نیز از سال ۲۰۱۰ میلادی بالغ بر ۱۵۰ مقاله در این حوزه منتشر کرده است.