فناوری نانو نصب شیشه جلوی اتومبیل را آسان می‌کند

شرکت اتومبیل سازی «فورد» روش جدیدی را برای نصب شیشه جلوی وسایل نقلیه به وسیله یک فرایند پتنت شده ابداع کرده است که این اتصال را نسبت به شیوه‌های فعلی کم‌هزینه‌تر، ساده‌تر و با محیط زیست سازگارتر می‌کند.


شرکت اتومبیل سازی «فورد» روش جدیدی را برای نصب شیشه جلوی وسایل نقلیه به وسیله یک فرایند پتنت شده ابداع کرده است که این اتصال را نسبت به شیوه‌های فعلی کم‌هزینه‌تر، ساده‌تر و با محیط زیست سازگارتر می‌کند. پتنت فورد در مورد کاربرد نانو پوشش واکنشی پلاسما است که سطح را برای پیوند چسبی که شیشه را در جایش نگه می‌دارد، اصلاح می‌کند. کل این فرآیند ثبت شده، کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد.

 

لری هک، کارشناس فنی توسعه و نوآوری فورد، می‌گوید، در این فناوری جدید چندین منفعت وجود دارد که شامل حذف استرهایی است که دربردارنده‌ ترکیبات آلی فرار (VOCS) هستند. هک می گوید: «این فرآیند جدید پتنت شده، از پتانسیل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها برخوردار است، زیرا برای ایجاد نانو پوشش‌های پیوندی با ضخامت بسیار کم، به مواد کمتری نیاز دارد و فرآیند کاملاً اتوماتیک آن به کار فشرده و نیروی کاری کمتری احتیاج دارد»،«این فرآیند جدید همچنین استفاده از مواد شیمیایی مثل VOCsرا کاهش می‌دهد و این مسئله برای محیط زیست خوب است».

 

تلاش‌های شرکت فورد برای ایجاد محیطی پایدار به کاهش انتشار VOCs در تاسیساتش می‌انجامد، در حالیکه هنوز باید الزامات ایمنی فدرال را برآورده کند. روش معمول برای نصب شیشه جلوی اتومبیل- که قبلاً توسط فورد و در کل این صنعت به کار می‌رفت- این است که شیشه را اول با یک پاک کننده حلال تمیز می‌کنند، سپس از یک استر و یک چسب برای نصب شیشه جلو به ماشین استفاده می‌کنند.

 

هک می‌گوید که بخشی از مشکل این است که این روش موجب رها شدن مقدار کمی از محتویات بسیار نامطلوب حلال می‌شود. اخیراً فورد یک توافقنامه لیسانس جهانی و غیر انحصاری را با شرکت پلاسماتریات (Plasmatreat) امضا کرده است و حقوق استفاده از فرآیندهای پتنت شده جدید خود را منتقل کرده است و بدین صورت فورد فناوری خود را با تجهیزات شرکت پلاسماتریات و فرآیندهای پتنت شده‌اش ترکیب می‌کند.

 

فورد همچنین همکاری‌های فنی را با پلاسماتریات و سایر مشتریان خود برای تجاری‌سازی این فناوری آغاز کرده است. دانوسکی می گوید: «فورد از کار با شرکت‌هایی چون پلاسماتریات برای تجاری‌سازی فناوری‌های جدید و در دسترس قرار دادن سریعتر آن برای بازار بسیار خوشحال است. این ارتباطات، بسیار سودمند است چون ما فرآیندها را تولید، ساده‌سازی و نیز دوستدار محیط زیست می‌کنیم».

 

شرکت «فناوری‌های جهانی فورد» مدیریت مالکیت فکری فورد و تجاری‌سازی فناوری‌های آن را برای استفاده در داخل و خارج صنایع خودرو به عهده دارد.