الهام از گیاه حشره‌خوار sundew برای کاربردهای پزشکی

گروهی از محققان آمریکایی دریافته‌اند که نانوالیاف و نانوذرات طبیعی حاصل از چسب sundew سازگاری بسیار بالایی برای اتصال به سلول‌ها از خود نشان می‌دهد. آنها امیدوارند یک روز بتوانند از این ماده چسبناک برای چسباندن زانوی مصنوعی یا قطعات کاشتنی دیگر، بدون نگرانی از پس زده شدن آنها توسط بدن استفاده کنند.

در آزمایشگاه مینگ‌جون ژانگ واقع در کمپ ناکسویل دانشگاه تنسی آمریکا، ۱۵ گیاه sundew روی لبه پنجره جای گرفته و به جذب نور خورشید و خوردن حشرات مشغول هستند. Sundew یک گیاه حشره‌خوار است که حشرات را با استفاده از دانه‌های چسبناک کوچکی که در انتهای شاخک‌های خود دارد، به‌دام می‌اندازد.
گروه تحقیقاتی ژانگ امیدوارند یک روز بتوانند از این ماده چسبناک برای چسباندن زانوی مصنوعی یا قطعات کاشتنی دیگر، بدون نگرانی از پس زده شدن آنها توسط بدن استفاده کنند.
هدف از این کار مطالعه مواد زیستی در مقیاس نانو و تقلید از آن چیزی است که طبیعت در طول میلیون‌ها انجام داده است تا در نهایت از این یافته‌ها در زندگی روزمره استفاده شود. لانگان می‌گوید در جراحی‌های پزشکی جایگزینی «به چیزی نیاز داریم که سلول‌ها آن را شناخته و به آن متصل شوند». نانوذراتی که در چسب Sundew وجود دارند، به‌راحتی توسط سلول‌های انسانی شناخته می‌شوند.
ژانگ و همکارانش علاوه بر تحقیق روی ویژگی‌های بسیار جذاب چسب گیاه حشره‌خوار Sundew، نانوذرات موجود در گیاه پیچک انگلیسی را بررسی می‌کنند. نانوذرات این گیاه نور را پخش می‌کنند و می‌توانند جایگزین نانوذرات فلزی شوند که اخیراً در کرم‌های ضدآفتاب به‌کار می‌روند.
کاربردهای پزشکی
در سال ۲۰۱۰ ژانگ و همکارانش مقاله‌ای با عنوان:
Nanofibers and nanoparticles from the insect-capturing adhesive of the sundew (Drosera) for cell attachment

در مجله Nanobiotechnology منتشر کردند. آنها در این مقاله گزارش کردند که نانوالیاف و نانوذرات طبیعی حاصل از چسب sundew سازگاری بسیار بالایی برای اتصال به سلول‌ها از خود نشان می‌دهد.
لانگان اشاره می‌کند که می‌توان از این نانوالیاف روی چسب‌های زخم استفاده کرده و به‌جای اینکه زخم را فقط با یک پوشش کتانی بپوشانیم، یک روکش زیست‌سازگار ایجاد کنیم که با تحریک فعالیت سلولی موجب بهبودی سریع‌تر زخم شود.
چسب sundew ویژگی‌های مرد عنکبوتی را داراست. به‌عنوان مثال می‌تواند تا یک میلیون برابر طول طبیعی خود کشیده شود. بیشتر نوارهای لاستیکی تنها می‌توانند تا شش برابر طول اولیه خود کش بیایند.
این الاستیسیته بالا چسب sundew را به گزینه مناسبی برای روکش دادن قطعات کاشتنی بدن، تولید مجدد بافت‌های در حال مرگ، درمان زخم و بهبود چسب‌های سنتزی تبدیل می‌سازد. این ماده آنقدر الاستیک و چسبنده است که استفاده از آن مقرون به‌صرفه است، چرا که تنها کمتر از ۱ میکرولیتر از آن می‌تواند ۲۵ میلی‌متر مربع را پوشش دهد.