تولید نانوسیم پلیمری عامل‌دار با لیزر پالسی

عامل‌دار کردن نانوسیم‌های پلیمری کاری چالش برانگیز است. روش‌ها رایج معمولا با محدودیت‌هایی همراه است. اخیرا محققان با استفاده از لیزر پالسی موفق به ساخت نانوسیم‌های پلیمری شده‌اند. یکی از مزیت‌های این روش آن است که می‌توان انواع مختلفی از نانوسیم‌های پلیمری را با آن عامل‌دار کرد.

واحد مواد نانوالکترونیک (NIMS) موفق به رشد نانوسیم‌های پلیمری شده است. برای این کار آنها از تابش لیزر پالسی استفاده کردند. آنها همچنین توانستند با بهره‌گیری از نانومواد مختلف، عواملی را روی نانوسیم ایجاد کنند.

استفاده از نانوسیم‌های پلیمری، نسبت به نانوسیم‌های معدنی، مزایای زیادی در صنعت دارند. زیرا این مواد بسیار منعطف و همچنین از نظر نوری شفاف هستند، بنابراین از آنها می‌توان در ادواتی نظیر حسگرها، ادوات نشر نوری و سوئیچ‌های نوری استفاده کرد. اما در مسیر استفاده از این پلیمرها در نانوادوات دو مشکل بزرگ وجود دارد: اولین مشکل مربوط به نیاز مبرم برای کوچک سازی ابعاد نانوسیم است و دیگری افزودن عوامل تقویت کننده درون پلیمر است که موجب پدیدار شدن عملکردهای جدیدی در آن می‌شود.

محققان مرکز NIMS روش بسیار ساده‌ای برای این کار ارائه کردند، آنها از لیزر پالسی برای حل این مشکلات استفاده کردند که از روش‌های رایج بسیار متفاوت بوده و قادر است هر دوی این مشکلات را از سر راه بردارد. با این روش می‌توان قابلیت‌های جدید به سیستم اضافه کرد که با روش‌های قبلی امکان پذیر نبود. این کار با استفاده از اثر اندازه کوانتومی حاصل می‌شود. برپایه این اثر، زمانی که ذرات به یک مقدار مشخصی کوچک می‌شوند قابلیت جدید پیدا می‌کنند. به‌منظور رسیدن به اثر اندازه کوانتومی، لازم است تا قطر نانوسیم‌ها تا حد ۱۰ نانومتر یا کمتر، کوچک شود. در روش‌های رایج، از قالب برای ساخت این نانوسیم‌ها استفاده می‌شود اما با این روش تنها می‌توان نانوسیم‌هایی با قطر تقریبی ۱۰۰ نانومتر تولید کرد. همچنین در این روش‌ها باید نانوسیم‌های پلیمری را با استفاده از اچ کردن از درون قالب درآورد. برای این کار باید از مواد شیمیایی بسیار قوی استفاده کرد، بنابراین از این روش‌ها نمی‌توان برای همه نانوسیم‌های پلیمری استفاده کرد زیرا ممکن است در اثر تماس با این مواد شیمیایی دچار آسیب شوند.

در این روش جدید محققان با تابش لیزر پالسی، در حین رشد نانوسیم، آنها را عامل‌دار کردند. این روش را می‌توان برای نانومواد عامل‌دار مختلف مورد استفاده قرار داد بنابراین می‌توان از محصول بدست آمده در حوزه‌های مختلف از جمله زیرلایه‌های منعطف در تلفن‌های هوشمند استفاده کرد.