ارائه توانمندی‌های فناوری نانوی ایران در ژاپن

نمایشگاه فناوری نانو ژاپن (Nanotech2012) صبح دیروز، ۲۶ بهمن ماه، در محل مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی توکیو آغاز به کار کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز با شش شرکت، برای پنجمین سال پیاپی، در این نمایشگاه حضور یافت و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌ است.

نمایشگاه فناوری نانو ژاپن (Nanotech2012) صبح دیروز، ۲۷ بهمن ماه، در محل مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی توکیو آغاز به کار کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز با شش شرکت، برای پنجمین سال پیاپی، در این نمایشگاه حضور یافت و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌ است.

 

شرکت‌های پیام‌آوران فناوری فردانگر (تولید کننده دستگاه تولید نانومواد)، فناوران نانومقیاس (تولید کننده دستگاه الکتروریسی و الکتروفروز)، نانو سیستم پارس (تولید کننده میکروسکوپ STM و AFM)، ریف ایران (تولید کننده رنگ نانویی)، پوشش‌های نانو ساختار آسیا (تولید کننده دستگاه اسپاترینگ) و زیست پژوهان خاورمیانه (تولید کننده جاذب‌های اتلین به منظور افزایش ماندگاری محصولات در سردخانه‌ها)، شرکت‌های ایرانی حاضر در پاویلیون ایران را تشکیل می‌دهند که در فضایی به وسعت ۷۲ متر مربع دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.

 

همچنین داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین(Doxorubicin HCl) که طیف فعالیت ضد توموری وسیعی دارد و برای درمان بسیاری از انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نمایشگاه فناوری نانوی ژاپن به نمایش گذاشته شد.

 

در Nanotech2012 در حدود ۵۰۰ شرکت از ۱۲ کشور دنیا در قالب ۷۸۰ غرفه حضور دارند و به ارائه توانمندی‌های خود می‌پردازند. حدود ۱۳۰۰۰ نفر در روز اول این نمایشگاه از محصولات و خدمات ارائه شده بازدید کردند. همچنین در روز اول ۲۰۰ بازدید از غرفه ایران صورت گرفت. سرپرست سفارت ایران در ژاپن با هیئت همراه نیز از جمله بازدیدکنندگان غرفه ایران بودند. گفتنی است سفارت ایران در ژاپن از جمله حامیان این نمایشگاه به شمار می‌رود.

 

بجز ایران، کشورهای بلژیک، کانادا، آلمان، کره جنوبی، فنلاند، اسپانیا، سوئیس، تایوان،چک، انگلیس و آمریکا نیز به صورت گروهی و در فضاهایی با طراحی خاص در Nanotech2012 حاضر شده‌اند.

 

برگزاری نشست اعضای مجمع آسیایی نانو در ظهر روز اول نمایشگاه با حضور ایران، از جمله رویدادهای روز نخست Nanotech 2012 به شمار می‌رود. در روز آخر نمایشگاه نیز سمیناری از سوی ایران، در خصوص توانمندی‌های ایران در زمینه فناوری نانو ارائه خواهد شد. شایان ذکر است، نمایشگاه فناوری نانوی ژاپن در روزهای ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۰ (۱۵ تا ۱۷ فوریه ۲۰۱۲) در محل مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی توکیو برگزار می‌شود. 

 

گفتنی است، نمایشگاه فناوری نانو ژاپن بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان در حوزه فناوری‌نانو شناخته می‌شود و هر ساله کشورها و شرکت‌های خصوصی مطرح در فناوری‌نانو در توکیو محصولات و دستاوردهای خود را عرضه می‌کنند. این برای یازدهمین سال پیاپی است که نمایشگاه فناوری نانوی ژاپن برگزار می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز پنج سال پیاپی است که در کنار کشورهای پیشرو با تمام توان در این نمایشگاه حضور می‌یابد.