گزارش دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو

در دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو که هفته گذشته با حضور ۱۳۰ نفر از دانشجویان رشته‌ها و گرایش نانو از ۱۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی، برگزار شد هشت دوره آموزشی در قالب کارگاه، کلاس، میزگرد و جلسه پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان این حوزه و دانشجویان علاقمند تشکیل شد.


در دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو که هفته گذشته با حضور ۱۳۰ نفر از دانشجویان رشته‌ها و گرایش نانو از ۱۹ دانشگاه و مرکز پژوهشی برگزار شد، هشت دوره آموزشی در قالب کارگاه، کلاس، میزگرد و جلسه پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان این حوزه و دانشجویان علاقمند تشکیل شد.

 

آشنایی با کاربردهای فناوری نانو در صنایع، آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری، بیان تجارب کارآفرینان موفق، مشاوره انتخاب موضوع پایان نامه و آموزش مباحثی از جمله خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی و مهارت‌های مدیریتی، تجاری‌سازی، روانشناسی موفقیت و برنامه‌ریزی فردی، مباحث مطرح شده در این اردوی آموزشی را شامل می‌شود.

 

مباحث مطرح شده در هریک از این دوره‌ها به طور خلاصه در ادامه آورده شده است:

 

در کارگاه آموزشی با عنوان «کاربردهای فناوری نانو در صنایع» دکتر بهمن ابراهیمی دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، به معرفی صنایعی که با بکارگیری فناوری نانو موفق به ارائه محصولات بهینه و با کیفیت شدند، پرداخت. مهندس حسن علم خواه مدیر مؤسسه دارایی‌های فکری مدرس نیز،‌ در کارگاه آموزشی با عنوان «آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری» مطالبی با محوریت مالکیت فکری و نحوه ثبت پتنت در حوزه فناوری نانو ارائه کرد.

 

«بیان تجارب کارآفرینان موفق» عنوان کارگاه دیگری بود که در آن، دکتر ثقفی‌نیا مدیر عامل سابق شرکت شفای ساری، مهندس رخشا مدیر عامل شرکت پیام‌آوران نانو فناوری فردانگر و مهندس زکایی مدیر عامل شرکت پارسا پلیمر شریف تجاربشان را در زمینه تجاری سازی و کارآفرینی وعوامل موفقیت و شکست یک تجارت بیان کردند.

 

انتخاب مسیر پژوهشی و موضوع پایان‌نامه و اهمیت آن در آینده علمی فرد، موضوع میزگردی با عنوان «مشاوره انتخاب موضوع پایان نامه»، را تشکیل می‌داد که با حضور دکتر محمودرضا شاهوردی مدیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو، دکتر سیدمهدی رضایت مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد نانو، چند تن از اساتید حوزه علوم نانو و جمعی از دانشجویان، تشکیل شد.

 

همچنین چند کلاس‌ آموزشی با محوریت موفقیت در مسیر تحصیلی و شغلی توسط اساتید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

عناوین و مباحث مطرح شده این کلاس‌ها عبارتند از:

• «خلاقیت و نوآوری» توسط دکتر حافظی؛ در این کلاس تکنیک‌های خلاقیت و نوآوری، ویژگی‌های تفکر خلاق و ایده پردازی مورد بحث قرار گرفت.

• «کارآفرینی و مهارت های مدیریتی» توسط دکتر همایون؛ در این کلاس مباحثی در خصوص اهداف و چالش‌های یک کارآفرین و استراتژی‌های مورد نیاز، ارائه شد.

• «تجاری‌سازی» توسط دکتر نظری؛ در این کلاس در خصوص مسیر ایده تا بازار و تجاری سازی پروژه‌های دانشگاهی و ارتباط عرضه(تحقیق و پژوهش و تولید) و تقاضا (نیاز)، مباحثی ارائه شد.

• «روانشناسی موفقیت و برنامه‌ریزی فردی» توسط دکتر فتوّت؛ در این کلاس در خصوص چگونگی برنامه‌ریزی و موفقیت مباحثی ارائه شد.

 

شایان ذکر است، اولین «دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو»، در روزهای ۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری، در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور اساتید، دانشجویان و کارشناسان ستاد نانو برگزار شد. از جمله برنامه‌های حاشیه این اردو که با استقبال دانشجویان روبرو شد می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتاب و نرم افزار‌های مرتبط با فناوری نانو با ۶۰ درصد تخفیف و انجام ثبت نام متقاضیان شرکت در مسابقه ملی فناوری نانو اشاره کرد.

 

گفتنی است، اولین «دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو» نقطه عطفی در ارتباط ستاد توسعه فناوری نانو با دانشجویان سال اول رشته‌ها و گرایش نانو بشمار می‌رود. ستاد در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی گامی تاثیرگذار برای تسهیل ارتباط دانشجویان با ستاد نانو و نیز برقراری ارتباط دانشجویان دانشگاه‌های کشور با یکدیگر، بردارد.