سرمایه‌گذاری برای ساخت شرکت تولید بریلیوم مبتنی بر فناوری‌نانو

شرکت فناوری‌نانوی روسیه (روس‌نانو) و شرکت ایست سیبرین متال (East-Siberian Metals)، با انجام یک سرمایه‌گذاری مشترک به‌دنبال تولید و پردازش چرخه کامل بریلیوم هستند.

در این راستا، طرفین با همکاری یکدیگر شرکتی  برای انجام این کار تاسیس خواهند کرد. مجموع کل بودجه این پروژه، هفت میلیارد روبل است که روس‌نانو حدود ۵/۳ میلیارد روبل آن را تامین خواهد کرد.

بریلیوم یک فلز راهبردی بسیار مهم است که برای صنایع هوا- فضا اهمیت داشته و برای تولید تجهیزات مخابراتی استفاده می‌شود. در حال حاضر فدراسیون روسیه تمامی بریلیوم مورد نیاز خود را وارد می‌کند. تولیدات این پروژه، تقاضای داخلی را به‌طور کامل تامین خواهد کرد.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بازار جهانی بریلیوم تا سال ۲۰۱۵ به ۴۶۵ تن خواهد رسید که از این میزان، صنعت مخابرات و صنایع دفاعی بیشترین سهم رشد این حوزه را به‌خود اختصاص خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۵، شرکت جدید بتواند ۲۴ درصد تقاضای جهانی بریلیوم را تامین نماید.

شرکت پروژه مذکور بیشترین درآمد خود را با اتکا بر محصولات با ارزش افزوده بسیار بالای بریلیوم و نانومواد بریلیوم کسب خواهد کرد. این دو محصول، بالغ بر ۵۹ درصد درآمد شرکت را به‌خود اختصاص خواهند داد.این پروژه با استفاده از کاربردهای پیشرفته فناوری‌نانو قادر به تولید آلیاژهای با ویژگی‌های بسیار خاصی نظیر دوام بسیار بیشتر نسبت به انواع فولاد، وزن بسیار سبک‌تر نسبت به آلومینیوم و … خواهد شد.