تولید نانوالیاف نشر نوری

پژوهشگران موفق شدند با استفاده از الکتروریسندگی نانوالیاف نشر نوری بسازند. پیش از این برای ساخت این الیاف باید از زیرلایه استفاده می‌شد که این کار انعطاف‌پذیری الیاف را کاهش می‌داد. اما اکنون با این روش دیگر نیاز به زیرلایه نیست.

دیودهای آلی نشر نور (OLEDs) پتانسیل‌های کاربردی مختلفی دارند. فناوری این دیودها مبتنی بر پدیده‌ای است که در آن مواد آلی مشخصی از خود نور منتشر می‌کنند. برای نشر نور باید جریان الکتریکی از آن عبور کند. OLEDs ‌ها به شکل الیاف می‌تواند در ادوات اپتوالکتریکی به‌کار رفته در منسوجات استفاده شود.

محققان دانشگاه ایالتی لوا موفق به ساخت یک دستگاه الکترولومینسانس تک بعدی شدند که در مقیاس میکرونی می‌تواند از خود نور منتشر کند. لیانگ دونگ از دپارتمان مهندسی الکترونیک و کامپیوتر می‌گوید در حال حاضر الیاف نشر نوری دارای قطر چند ده میکرونی بوده که روی فیلم‌های نازک قرار گرفته است. بزرگترین بخش این سیستم‌ها که عملکرد چندانی هم ندارد، زیرلایه است، بنابراین اگر این سیستم‌ها فاقد زیرلایه باشند، سبکتر و انعطاف‌پذیرتر خواهد شد.

دانگ و تیم تحقیقاتی‌اش دریافتند که روش‌های متعددی برای زدایش این زیرلایه وجود دارد که تمام آنها پس از تولید این الیاف انجام می‌شود. مشکل این روش‌ها آن است که ممکن است به ساختار الیاف آسیب وارد شود.

در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی تحت عنوان Light-Emitting Coaxial Nanofibers در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند روش جدیدی مبتنی بر الکتروریسندگی ارائه کردند تا با آن الیاف الکترولومینسانس مبتنی بر کمپلکس فلز – انتقال یونی    (TELFs) بسازند. در این روش یک پلیمر درون کمپلکس فلز – انتقال یونی (iTMC)بافته می‌شود.

TELFs ادوات نشر نور الکترونیکی بافته شده هستند که در اشکال میکرو و نانوالیاف در می‌آید. این ساختارها منحصربه‌فرد بوده و نیاز به زیرلایه ندارند. تمام بخش‌های این سیستم به‌صورت یک فیبر بسیار کوچک است. TELFs در دو مرحله تولید می‌شوند: کپسوله کردن هسته مایع درون یک غلاف نشر نوری که با استفاده از الکتروریسندگی ایجاد می‌شود، پوشش دادن این سیستم با استفاده از یک فیلم رسانای شفاف که این کار با روش تبخیر انجام می شود. با این کار دیگر نیازی به زیرلایه نیست.

TELFs یکی از فشرده‌ترین الیاف نشر نور است که برای تولید آن نیازی به زیرلایه نیست. در این سیستم می‌توان از پلاستیک، استیل، شیشه، فویل آلومینیوم و سیلیکون استفاده کرد. از آنجایی که از الکتروریسندگی در بافت منسوجات استفاده می شود، بنابراین TELFs را می‌توان مستقیم وارد منسوجات کرد. محققان معتقدند که از این سیستم می‌توان در آزمایشگاه روی تراشه استفاده کرد.