همکاری در ساخت برنامه ضد جعل نانو تراشه به کمک DNA

دانشکده علوم و مهندسی نانوی دانشگاه آلبانی (CNSE) (نیویورک) و علوم کاربردی DNA لانگ آیلند خبر از همکاری خود در زمینه عملیاتی کردن نوآوری‌های مبتنی بر فناوری نانو که نقش مهمی در پیشگیری از جعل تراشه‌های کامپیوتری بازی دارد، دادند.


دانشکده علوم و مهندسی نانوی دانشگاه آلبانی (CNSE) (نیویورک) و علوم کاربردی DNA لانگ آیلند خبر از همکاری خود در زمینه عملیاتی کردن نوآوری‌های مبتنی بر فناوری نانو که نقش مهمی در پیشگیری از جعل تراشه‌های کامپیوتری بازی دارد، دادند. این همکاری بازار ۲۰ میلیارد دلاری تراشه‌های صنایع دفاعی را هدف قرار داده و علاوه‌بر آن از پتانسیل اثرگذاری بر بازارهای نانوالکترونیک و هوافضا با ارزشی در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برخوردار است.

 

تحقیق و توسعه مشترک در مجموعه آلبانی نانوتک، CNSE و APDN به توسعه محصول سیگنچر دی‌ان‌ای (APDN\’s SigNature DNA) شتاب می‌بخشد. این برنامه روش نوین نشاندن DNA بر روی ویفرهای نانوالکترونیک و تراشه‌های کامپیوتری را قبل و یا در هنگام بسته‌بندی نهایی در بر می‌گیرد تا از امنیت ویفرهای فرآوری شده اطمینان حاصل شود.

 

این همکاری بدنبال تصویب قانون اجازه دسترسی دفاع ملی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته است. این قانون بطور چشمگیری حفاظت در مقابل موج ورود قطعات الکترونیکی جعلی به سیستم تدارکات دفاعی را افزایش می‌دهد. به این صورت که تامین‌کنندگان تجهیزات نظامی و بنگاه‌های دولتی را ملزم به پیاده‌سازی سیستم‌های شناسایی و جلوگیری از ورود قطعات جعلی، مضاف بر دیگر تمهیدات لازم می‌کند.

 

سناتور کرستن گیلیبرند میگوید: «پیشبرد تحقیقات و توسعه فناوری نانو اینجا در آمریکا امری حیاتی است. همکاری بین دانشکده علوم و مهندسی نانو و علوم کاربردی DNA لانگ آیلند به کشور ما مزیتی رقابتی بخشیده و با جعل تراشه‌های نانو مقابله خواهد کرد».

 

سیستم APDN تراشه‌های کامپیوتری را با کدهای غیر قابل کپی برداری DNA علامت‌گذاری می‌کند تا اصل بودن آنها در هر کجا از زنجیره تامین قابل تصدیق باشد. فناوری APDN نه‌تنها کیفیت بازرسی را ارتقا می‌دهد بلکه با استفاده از DNA گیاهی برچسب‌هایی به‌منظور نشانه‌گذاری کردن محصولات به شیوه‌ای منحصر بفرد بوجود می‌آورد.

 

دانشکده CNSE دانشگاه آلبانی اولین دانشکده در نوع خود در سطح جهان است که به آموزش، تحقیقات، توسعه و بکارگیری علم نانو، مهندسی نانو، علم زیست نانو و اقتصاد نانو اختصاص یافته است. با بیش از ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته، CNSEپیشرفته‌ترین تشکیلات اقتصادی دانشگاهی است که تجربه دانشگاهی بسیار ارزنده‌ای در اختیار دانشجویان قرار داده و امکان دسترسی بیش از ۳۰۰ شریک خود را به اکوسیستمی بی همتا از تحقیقات و توسعه و تجاری‌سازی ابداعات نانوالکترونیک و نانوفناوری فراهم می‌آورد.

 

APDN راه حل‌های امنیتی DNA پتنت‌شده خود را به‌منظور حفاظت از محصولات، برندها و دارایی‌های فکری در مقابل جعل و کپی‌برداری به فروش می‌رساند. سیگنچر دی‌ان‌ای نوعی نشانه گیاهی است که برای تصدیق اصل بودن کالاها به شیوه‌ای منحصر بفرد به کار رفته و غیر قابل کپی برداری می‌باشد.