آغاز به کار کارخانه تولید نانومواد در روسیه

متاکلی (METACLAY)، یکی از شرکت‌های تجاری که در منطقه کاراچیو بریانسک(Karachev, Bryansk) واقع شده است، تولید نانوسیلیکات و نانوکامپوزیت‌های پلیمر حاوی نانوسیلیکات خود را در کشور روسیه آغاز کرد.


متاکلی (METACLAY)، یکی از شرکت‌های تجاری که در کاراچیو بریانسک(Karachev, Bryansk) واقع شده است، تولید نانوسیلیکات و نانوکامپوزیت‌های پلیمر حاوی نانوسیلیکات خود را در کشور روسیه آغاز کرد.

این محصولات به عنوان مواد افزودنی و پرکننده‌ها در صنعت نفت و گاز، کابل‌سازی، بسته‌بندی و صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند.

مجموع سرمایه‌گذاری این پروژه، ۱٫۹ میلیارد روبل بوده است که از این میزان، شرکت فناوری‌نانوی روسیه (روس‌نانو) ۱٫۱ میلیارد روبل در آن سرمایه‌گذاری کرده است. کارخانه جدید در فاز اول، سالیانه ۱۴۸۶۰ تن نانوکامپوزیت پلیمر تولید خواهد کرد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، زمانی که ظرفیت تولیدی کارخانه به ظرفیت واقعی خود نزدیک‌تر شود، تولید نانوسیلیکات به ۲۵ هزار تن و نانوکامپوزیت‌های پلیمری به ۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

همچنین انتظار می‌رود که حجم فروش سالیانه تولیدات کارخانه جدید از ۵ میلیارد روبل فراتر رفته که از این میزان، سهم نانوکامپوزیت‌های پلیمری ۸۰ درصد است.

نانوکامپوزیت‌های پلیمری در مقایسه با کامپوزیت‌های رایج، دارای مقاومت مکانیکی بیشتر، نشست بخار و گاز کمتر و مقاومت بیشتر در برابر آتش هستند.

فناوری مورد استفاده شرکت متاکلی برای توسعه نانوکامپوزیت‌های پلیمری، حاصل پیشرفت دانشمندان روسی فعال در موسسه سنتز مواد پتروشیمی A. V. Topchiev، آکادمی علوم روسیه، موسسه ترکیبات ماکروملکولی، موسسه شیمی فیزیک کارپوف، دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه فناوری شیمیایی مندلی‌یف است.

در حال حاضر شرکت متاکلی در حال تکمیل تاییدیه‌های مربوط به محصول خود است. ویژگی‌های منحصر به فرد نانوکامپوزیت‌های تولیدی این شرکت ناشی از ذرات نانومقیاس آنها در پرکننده‌های سیلیکات است.