گفتگو با مهران واقعیان برگزیده اولین مسابقه ملی فناوری نانو

مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو،‌ اولین دوره از مسابقات ملی فناوری نانو محسوب می‌شود که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ توسط ستاد نانو برگزار شد. در ادامه گفت و گوی خبرنگار ستاد با مهران واقعیان دارنده مقام ششم مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو در خصوص چگونگی آشنایی و علاقمندی وی به فناوری نانو و کسب رتبه ششم مسابقه ملی تجهیزات را با هم می‌خوانیم.


«من فکر می‌کنم برای پیروزی در یک مسابقه علمی میزان اطلاعات و تجربه فردی نقش مهمتری از درجه تحصیلی دارد».

 

جمله‌ای که خواندید، بخشی از صحبت‌های نفر ششم اولین مسابقه ملی فناوری نانو در گفت و گو با خبرنگار ستاد توسعه فناوری نانو است. مهران واقعیان درجه و رشته تحصیلی را ملاک مناسبی برای ارزیابی آگاهی افراد در یک حوزه علمی نمی‌داند. به گفته وی برای حضور در یک مسابقه ملی و برتر شدن در آن میزان مطالعه و سطح آگاهی نسبت‌به مدرک تحصیلی ارجحیت دارد. در این گفتگو واقعیان از زمان شروع آشنایی و علاقمندی خود به فناوری نانو و چگونگی ادامه مسیر خود در این عرصه صحبت می‌کند. روحیه کنجکاو جوانی این بستر را برای وی فراهم می‌کند تا با شرکت در دوره‌های آموزشی و‌ همایش‌های داخلی و بین‌المللی مرتبط با فناوری نانو، اطلاعات پایه خود را گسترش داده و در نهایت منجر به کسب رتبه ششم مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو ‌شود. نتیجه‌ای که می‌تواند سرآغاز مسیری تازه در آینده علمی وی باشد.

 

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ستاد نانو با مهران واقعیان دارنده مقام ششم در مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو را بخوانید.

*مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو،‌ اولین دوره از مسابقات ملی فناوری نانو محسوب می‌شود که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ توسط ستاد نانو برگزار شد.

 

 

۱٫ لطفا خود رامعرفی کرده و مختصری از فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را در زمینه فناوری نانو بیان کنید.

من مهران واقعیان متولد سال ۱۳۶۹ هستم و در حال حاضر در مقطع کارشناسی رشته فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تحصیل می‌کنم. در واقع آشنایی من با نانو به ترم سوم دانشگاه و زمانیکه با کتب فناوری نانو در نمایشگاهی از کتاب‌های علمی آشنا شدم باز می‌گردد. از همان دوران با شرکت در دوره‌های آموزشی،‌ همایش‌های ملی و بین‌المللی و مطالعه کتب و مقالات مختلف میزان آشنایی خود با فناوری نانو را افزایش دادم. هم‌اکنون هم در دانشگاه بر روی چند پروژه تحقیقاتی مرتبط با نانو کار می‌کنم و به تازگی یکی از این پروژه‌ها به پایان رسیده و بدنبال چاپ مقاله‌ آن در مجله ISI “PhysicalReview”هستم.

 

۲٫ چه انگیزه‌ای سبب شد تا در مسابقه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو شرکت کنید؟

من با توجه به مطالعاتی که در زمینه فناوری نانو داشتم حس کردم می‌توانم در زمینه این فناوری با سایر دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا رقابت کنم. چون به نظرم مدرک تحصیلی خیلی ملاک مناسبی برای برتر شدن در مسابقات علمی نیست و مهم سطح اطلاعات است. هر چه میزان مطالعه و فعالیت‌های جانبی در زمینه یک علم بیشتر باشد قطعا سطح اطلاعات نیز بالاتر خواهد رفت.

 

۳٫ آیا در دومین مسابقه ملی فناوری نانو نیز حضور خواهید داشت؟

بله. امسال هم در مسابقه ملی فناوری نانو شرکت خواهم کرد و امیدوارم بتوانم رتبه اول این مسابقه را از آن خود کنم.

 

۴٫ به نظر شما سؤالات و منابع آزمون مسابقه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو چطور بود؟

با توجه به اینکه دارنده رتبه اول این مسابقه موفق به پاسخ‌گویی به ۶۵ درصد آزمون مرحله اول شده بود، این نشانگر سنگین بودن سطح سوالات است اما این موضوع خود نقطه قوتی در تمایز شرکت کنندگان در این آزمون بود. از سویی به نظرم منابع بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود و افرادی هم که از قبل آشنایی خاصی با فناوری نانو نداشتند با مطالعه خوب منابع می‌توانستند رتبه‌ای را در این مسابقه از آن خود کنند.

 

۵٫ مطالعه منابع آزمون چقدر در موفقیت شما موثر بود؟

من با توجه به پیشینه علاقمندی به فناوری نانو و مطالعات گسترده‌ای که در این حوزه داشتم، از تمام منابع در نظر گرفته‌شده برای مسابقه کمک نگرفتم، اما با نگاه کلی که به منابع داشتم به نظر منابع جامع و مفیدی بود.

 

۶٫ با توجه به تفاوت آزمون امسال با سال گذشته و یک مرحله‌ای شدن آن، فکر می‌کنید برگزاری اردو و آزمون عملی تا چه میزان در روند برگزاری این مسابقه تاثیر داشت؟

اردوی علمی‌ای که بعد از آزمون تئوری برگزار شد زمینه خوبی را فراهم کرد تا با متخصصین عرصه علم و فناوری نانو از نزدیک آشنا شوم و همچنین به تثبیت اطلاعاتم در زمینه فناوری نانو مخصوصا تجهیزات شناسایی در این حوزه کمک شایانی کرد. از سویی من فکر می‌کنم سوالات تستی، ملاک مناسبی برای سنجش برتری علمی افراد نسبت به هم نخواهد بود و مسابقاتی که در زمینه فناوری‌های نوین همچون فناوری نانو برگزار می‌شود قطعا نیاز به یک ارزیابی عملی هم خواهند داشت. برگزاری آزمون عملی این بستر را فراهم می‌کند تا با تحلیل هر سوال هوش عملی افراد نیز سنجیده شود.

 

۷٫ منابع در نظر گرفته شده برای دومین مسابقه ملی فناوری نانو را چطور دیدید؟

مسابقه سال گذشته به نظرم خیلی تخصصی‌ بود و این باعث می‌شد تا افرادی که در زمینه تجهیزات شناسایی در فناوری نانو اطلاعات بیشتری دارند بتوانند بهتر به سوالات پاسخ دهند. امسال با توجه به یک مرحله‌ای و عمومی‌تر شدن مسابقه به نظرم هر فردی که رتبه‌ای را در این مسابقه کسب کند نشان از کامل بودن سطح اطلاعات وی در تمامی جنبه‌های کاربردی فناوری نانو خواهد بود. البته منابع امسال خیلی کلی انتخاب شده‌اند و مطالعه در این حوزه بستگی به شناخت افراد از زمینه‌های کاربردی فناوری نانو دارد. بعنوان مثال در زمینه کاربردهای فناوری نانو دقیقا بیان نشده است که کاربرد فناوری نانو در چه حوزه‌هایی مد نظر است. چرا که کاربرد علوم نانو در صنایع مختلف از گستردگی زیادی برخوردار است و هر فردی بسته به شناخت خود از کاربردهای این فناوری در صنایع مختلف به مطالعه می‌پردازد.

 

۸٫ با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

من باور دارم مهم نیست که در چه مقطع تحصیلی به سر می‌برید مهم علاقه است و هر کسی براحتی می‌تواند با مطالعه مقالات و کتب مختلف در زمینه فناوری نانو آگاهی خود را در این عرصه افزایش دهد. البته علاقمندی‌ای که نتواند برای فرد منافعی در برداشته باشد چندان جدی گرفته نمی‌شود. به نظر من اگر وزارت علوم نیز برای دانش‌آموزان و یا دانشجویان مقاطع کارشناسی علاقمند به این فناوری امتیازی در نظر بگیرد و به عنوان مثال برگزیدگان مسابقات فناوری نانو بتوانند مانند برگزیدگان سایر مسابقات و المپیادهای علمی از امتیازات و تسهیلاتی برخوردار شوند، پتانسیل‌های بالایی از میان علاقمندان این فناوری نوین ظهور خواهد کرد.