ارائه دستاوردهای فناوری نانو ایران در نمایشگاه واردات چین

ستاد توسعه فناوری نانو در «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» که در روزهای دهم تا دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری (۲۹ تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۲) در محل نمایشگاه‌های شهر کانشان (Kunshan) برپا شده بود، به معرفی بیش از هشت دستاورد ملی در زمینه فناوری نانو پرداخت.

ستاد توسعه فناوری نانو در «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» که در روزهای دهم تا دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری (۲۹ تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۲) در محل نمایشگاه‌های شهر کانشان -Kunshan- برپا شده بود، حضور پیدا کرد و به معرفی بیش از هشت دستاورد ملی در زمینه فناوری نانو پرداخت.

 

فراهم نمودن بستری مناسب برای مذاکره و تعامل بین فعالان ایرانی این صنعت با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، ارائه توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های ایرانی و ایجاد بازار فروش برای این محصولات، تثبیت جایگاه ایران در سطح بین‌المللی علم نانو و شناسایی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری و صادرکنندگان محصولات به کشور چین، از جمله اهداف ایران برای حضور در این نمایشگاه بود.

 

در اولین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بیش از۶۵۰ شرکت فعال در حوزه فناوری نانو از ۴۶ کشور دنیا از جمله آلمان، آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، مالزی، انگلیس و بلژیک دستاوردهای خود را در چهار بخش ماشین‌آلات و تجهیزات، فناوری اطلاعات، تجهیزات دوستدار محیط‌زیست، مواد و محصولات با فناوری بالا و کالاهای مصرفی با برند معتبر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

 

از جمهوری اسلامی ایران نیز،‌ هشت محصول در زمینه فناوری نانو به همراه محصولات دیگری از پارک دانشگاه تهران و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری معرفی شدند. عناوین محصولات با نام شرکت تولید کننده در زیر آمده است:

 

• خنک‌کننده رادیاتور ماشین: شرکت نانو پوشش فلز؛

• رنگ عایق حرارتی: شرکت پوشش صنعت نانوفن؛

• داروی ضد سرطان: شرکت اکسیر نانو سینا؛

• انواع سره و نازل جوش: شرکت آرتاش کامپوزیت؛

• دستگاه الکتروریسی: شرکت فناوران نانو مقیاس؛

• میکروسکوپ تونلی روبشی (STM): شرکت نانوسیستم پارس؛

• انواع لوله بی‌صدا: شرکت لوله وحید؛ 

• انواع جوهر پرینتر: شرکت تجهیز گاما. 

 

گفتنی است، حضور ایران در کنار کشورهای فعال در زمینه فناوری نانو در نمایشگاه‌های بین‌المللی، از یک سو کمک موثری به شناساندن پیشرفت‌ها و قابلیت‌های ایران به دیگر کشورها نموده و از سوی دیگر موجب خواهد شد تا پژوهشگران و فناوران ایرانی، با مقایسه دستاوردهای خود با کشورهای مطرح دنیا به این باور برسند که می‌توانند در دنیای علم حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند.