استفاده از نانوذرات طلا برای درمان سرطان

نانوذرات طلا می‌تواند به‌عنوان حمل کننده دارو در داروهای ضد سرطان پلاتینی مورد استفاده قرار گیرد. با این کار هدف‌گیری و وارد کردن دارو به سلول بهبود می‌یابد. پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه سیدنی به‌دنبال اندازه‌های مختلف و مناسب نانوذرات طلا به‌عنوان سیستم‌های رهاساز دارو مبتنی بر پلاتین مانند سیسپلاتین هستند.

این گروه تحقیقاتی روی سنتز کنترل شده داروهای ضد سرطان تحقیق می‌کنند. آنها همچنین به بررسی تکرارپذیری روش‌های تولید و پایداری محصول به‌دست آمده پرداخته‌اند. نیال ویت، از مدرسان شیمی داروسازی این دانشگاه و رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید اثربخشی داروهای ضد سرطان سیسپلاتین می‌تواند با استفاده از نانوذرات طلا بهبود چشمگیری داشته باشد. با استفاده از این ماده می‌توان انتخاب‌گری سلول‌ها را بهبود داد و داروهای مبتنی بر پلاتین را درون تومورهای سرطانی جامد رهاسازی کرد.

ویت می‌افزاید این تیم تحقیقاتی سیستم‌های تست چندگانه را روی نانوذرات طلا امتحان کردند. برای این که یک داروی جدید بتواند در تست‌های بالینی انسانی تاییدیه دریافت کند، باید اثربخشی خود را به اثبات برساند. همچنین این دارو باید در فرایند تولید تکرارپذیری داشته و در هنگام ذخیره‌سازی از پایداری مناسبی برخوردار باشد. تولید و توسعه یک دارو شباهت زیادی به طراحی و ساخت خودرو دارد، شما باید خودرو تولید شده را بارها تست کرده و دوام آن را به‌همراه مسائل ایمنی مورد سنجش قرار دهید.

ویت می‌گوید پیش از این ما نشان دادیم که داروهای پلاتینی می‌توانند به نانوذرات طلا بچسبند و وارد سلول شوند با این کار سطوح اثربخشی دارو به‌شدت بهبود می‌یابد. با این حال ما باید از این که دارو پس از اتصال به نانوذرات هنوز فواید و اثربخشی خود را دارا است مطمئن شویم. ما معتقدیم وقتی نانوذرات طلا به‌عنوان حمل کننده داروهای پلاتینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است که تکرارپذیری فرآیند و پایداری آن کنترل شود. همچنین باید مشخص شود که دز ایمن وارد بدن بیمار می‌شود.

سیسپلاتین یک داروی فلزی است که در درمان سیستمیک تومورهای جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویت می‌گوید تا به امروز از این داروها استفاده می‌شده اما اثرات جانبی سمی مختلفی داشته که این روش را محدود می‌کند. همچنین تجمع این داروها در سلول‌های سالم و سرطانی دغدغه دیگری در مسیر استفاده از این دارو بوده است. سیسپلاتین در حال حاضر برای درمان انواع مختلفی از سلول‌های سرطانی مانند سرطان بیضه، تخمدان، مثانه و ریه استفاده می‌شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Inorganic Chemistry به چاپ رسیده است.