فناوری‌نانو از منظر مصرف‌کنندگان

«فناوری‌نانو از منظر مصرف‌کنندگان- مصرف‌کنندگان چه می‌دانند و چه چیزی دوست دارند بدانند»، عنوان گزارشی است که در ۲۴ آوریل سال جاری میلادی در شهر برن منتشر شده است.

«فناوری‌نانو از منظر مصرف‌کنندگان- مصرف‌کنندگان چه می‌دانند و چه چیزی دوست
دارند بدانند»، عنوان گزارشی است که در ۲۴ آوریل سال جاری میلادی در شهر برن
منتشر شده است. نیتجه اصلی این مطالعه این است: شور و هیجان مربوط به
فناوری‌نانو به تدریج در حال افول است.

محققان دانشگاه‌های سنت گالن و اشتوت‌گارت با حمایت اداره فدرال سلامت عمومی
کشور سوییس در برن و بنیاد تبادل‌نظر ریسک سنت گالن، با انجام بیش از ۱۰۰
مصاحبه دقیق در کشورهای آلمان و سوییس و مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج
مطالعه‌ی قبلی در سال ۲۰۰۸ میلادی، گزارش فوق را ارائه کرده‌اند. در چارچوب این
مطالعه، ۱۰۳ مصاحبه کیفی دقیق با مصرف‌کنندگان کشورهای آلمان و سوییس در دوره
زمانی زمستان ۲۰۱۰ تا پاییز ۲۰۱۱ انجام شده است.

بر اساس این گزارش، دانش مصرف‌کنندگان در زمینه حوزه‌های کاربردی فناوری‌نانو
کاهش یافته است. با این وجود توضیحات مصرف‌کنندگان در زمینه ریسک این حوزه
دقیق‌تر شده بود. بنابراین، مصرف‌کنندگان در قضاوت‌های خود با ابهامات بیشتری
مواجه بودند.

۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که فناوری‌نانو از بحث و تبادل‌نظرهای
عمومی دور افتاده و فرضیات خود را در این زمینه بیان می‌کردند. نیمی از
پاسخ‌دهندگان فکر می‌کردند که «فناوری‌نانو هرگز نتیجه‌بخش نمی‌شود» و بنابراین
بیشتر از این ارتقا نمی‌یابد. دیگران بر این باور بودند که «نانو، موضوعی برای
تحقیقات است» و کاربردهای عملی آن هنوز وارد بازار نشده‌اند. خبر خوش این تحقیق
این است که هنوز دو سوم پاسخ‌گویان علاقمند بودند تا محصولات نانو را تجربه
کنند.

یکی از یافته‌های کلیدی این مطالعه این است که ابهامات مصرف‌کنندگان به طور
مشخص در حال افزایش است.