پنجمین نشست کارگروه تخصصی دستگاه TEM برگزار شد

پنجمین نشست از سری نشست‌های کارگروه تخصصی دستگاه TEM، با حضور مسئولین شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو این کارگروه،‌ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری، در محل پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد.


پنجمین نشست از سری نشست‌های کارگروه تخصصی دستگاه TEM، با حضور مسئولین شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و کارشناسان آزمایشگاه‌های عضو این کارگروه،‌ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری، در محل پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، مهندس داوود قرایلو، دبیرکارگروه تخصصی دستگاه TEM، هدف از تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستگاهی را، بهبود خدمات آزمایشگاهی فناوری نانو در کشور بیان کرد و افزود: «امید است در آینده‌ای نزدیک، با افزایش این همکاری‌ها، کیفیت و تنوع خدمات آزمایشگاهی دستگاه‌های TEM در کشور، افزایش یابد». وی همچنین برنامه‌های آتی کارگروه تخصصی دستگاه TEM در سال ۱۳۹۱ را برای حاضرین برشمرد که از آن جمله می‌توان به ترجمه چند فصل از کتاب «آماده‌سازی نمونه برای تصویر برداری با دستگاهTEM» که توسط انتشارات اشپیرینگر در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده، نگارش و انتشار دو مقاله تخصصی، ترجمه دو استاندارد کاربردی در حوزه‌ی کار با دستگاه TEM و ارائه مشاوره برای راه‌اندازی دستگاه‌هایTEM سایر مراکز آزمایشگاهی، اشاره داشت.

 

در ادامه، مهندس مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، ضمن اشاره به اهداف تشکیل کارگروه‌های تخصصی دستگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، برنامه جدید شبکه آزمایشگاهی را حمایت از فعالیت‌های کارگروه‌های تخصصی دستگاهی در راستای افزایش انگیزه و پویایی حرکت در کارگروه‌ها بیان و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، شاهد نتایج ارزشمندی از عملکرد کارگروه‌های تخصصی باشیم.

 

دکتر حصاری، مدیر بخش میکروسکوپ الکترونی پژوهشگاه مواد و انرژی، نیز در این جلسه، خلاصه‌ای از روش‌های تصویربرداری از نمونه‌های مختلف را ارائه کرد. وی با نمایش تصاویری از نمونه‌هایی که در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی پژوهشگاه مواد و انرژی تهیه کرده بود، توضیحات جامعی در مورد چگونگی آماده‌سازی و تصویربرداری از این نمونه‌ها  بیان کرد و به سؤالات حاضرین پاسخ داد.

 

در انتهای این جلسه کارشناسان دستگاه میکروسکوپ الکترونی دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی و شهید چمران اهواز، گزارشی از خدمات ارائه‌شده در زمینه دستگاه میکروسکوپ الکترونی TEM خود ارائه دادند. همچنین در این نشست، به منظور انتخاب دبیر جدید کارگروه تخصصی دستگاه TEM، از اعضا رای‌گیری بعمل آمد و مهندس قرایلو برای دو سال دیگر بعنوان دبیر کارگروه تخصصی دستگاه TEM، انتخاب شد.