کشف روش جدیدی درتولید نانو ادوات به کمک جت‌های آب

شرکت Nanospire به تازگی از تحقیقات موفقیت‌آمیز خود در خصوص تولید روش برش به کمک فناوری کاویتاسیون در آب خبر داده است. این شرکت یکی از پیشگامان تولید جت‌های کاویتاسیون بازگشتی سرعت بالا بوده و اخیراً چهار پتنت بین‌المللی در این زمینه به ثبت رسانده است.


شرکت Nanospire به تازگی از تحقیقات موفقیت‌آمیز خود در خصوص تولید روش برش به کمک فناوری کاویتاسیون در آب خبر داده است. این شرکت یکی از پیشگامان تولید جت‌های کاویتاسیون بازگشتی سرعت بالا بوده و اخیراً چهار پتنت بین‌المللی در این زمینه به ثبت رسانده است. این فناوری می‌تواند کاربردهای تجاری زیادی در موارد مختلف شامل ساخت ادوات در ابعاد نانو و میکرو، دارورسانی هدفمند، جراحی میکروسکوپی و سلول‌های خورشیدی فوتوولتاییک داشته باشد.

 

Mark L. LeClair مدیرعامل و مؤسس شرکت NanoSpire، در فوریه ۲۰۰۴ میلادی حین بررسی ماشین کاری کاویتاسیونی با جت‌ها، موفق به کشف گونه‌ای کریستالی از آب شد که توسط فرآیند کاویتاسیون بوجود آمده بود؛ وی مشاهده کرد که بسیاری از این جت‌ها کریستالیزه شده و بار الکترواستاتیکی فوق‌العاده زیادی داشتند. جت‌های کریستالیزه شده شیارهای طولانی نیم-شش ضلعی در مواد ایجاد کرده و حجم زیادی از ماده را از جسم می¬تراشد. بدلیل موج ضربه‌ای مافوق صوت حاصل از نیروی کاسیمیر (Casimir)، کریستال در فاصله کوتاهی تا سرعتی در حدود سرعت‌های نسبیتی شتاب می¬گیرد. این پدیده به نام لیکلیر (LeClair) معروف شده است.

 

در ماه مارس ۲۰۰۷ میلادی، Mark LeClair اولین راکتور کاویتاسیونی تغذیه شده با نیروی حاصل از اثر LeClair را بر مبنای فناوری پتنت شده مذکور ساخت. آزمایشات کلیدی از ماه جولای تا آگوست سال ۲۰۰۹ تحت حمایت مالی شرکت LENR با عنوان «استفاده از جت‌های بازگشتی کاویتاسیونی کریستالیزه شده به منظور تولید انرژی نقطه صفر» صورت پذیرفت و وی طی آنها موفق به تولید یک بخاری آب داغ شد.Mark LeClair و Serge Lebid کشف کردند که راکتور LeClair افزایش مقیاس یافته باعث ایجاد هم‌جوشی، شکافت و استحاله در آب می‌شود.

 

کشف انرژی نقطه صفر بر مبنای اثر LeClair که باعث هم‌جوشی، شکافت و استحاله عناصر در مقیاس بزرگ می‌شود توسط Mark LeClair و Serge Lebid حائز اهمیت تاریخی بوده و می‌تواند مشکلات انرژی و بحران منابع طبیعی را حل کند. در این اختراع، اثر LeClair حرارت اضافی مشاهده شده در سلول‌های الکترولیتی را توجیه می‌کند و کاویتاسیون به کمک ادوات هیدرودینامیکی نظیر اولتراساند ایجاد می‌شود. این فناوری می‌تواند به راحتی آب گرم مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را در مقیاس بالا، با هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی بسیار کمتر از سوخت فسیلی و یا هسته‌ای، فراهم کند. در حال حاضر شرکت NanoSpire در جستجوی سرمایه‌گذار، صاحب جواز و شریک سرمایه‌گذاری مشترک برای تسریع توسعه و تجاری‌سازی این فناوری می‌باشد.