تولید سیم پلاستیکی با هدایت الکتریکی بالا

یک گروه تحقیقاتی با استفاده از خودآرایی موفق به تولید نانوسیم رسانا از جنس تری آریل آمین شده است. این نانوسیم‌ها هدایتی نظیر سیم‌های مسی دارند. از این یافته می‌توان در صنعت فناوری اطلاعات استفاده کرد.

پژوهشگران علم مهندسی مواد در فرانسه اعلام کردند که موفق به ساختن سیم‌های پلاستیکی با هدایت الکتریکی بالا شدند. از این یافته می‌توان در تولید ادوات الکترونیکی قابل حمل، ادوات محاسباتی و دستگاه‌های مبدل انرژی استفاده کرد. این سیم ها در ابعاد نانومتری بوده که علاوه‌بر سبک بودن، انعطاف‌پذیر و ارزان هستند و به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد.

این سیم‌ها از جنس ماده‌ای دست ساز به نام تری‌آریل‌آمین بوده است که مدت‌ها در دستگاه‌های فتوکپی از آن استفاده می‌شود.  این تیم تحقیقاتی در هنگام تست روی این سیم‌های که از طریق خودآرایی در اثر تابش نور تولید می‌شوند، با شگفتی دریافتند که هدایت الکتریکی آنها همانند مس است. در یک تست آزمایشگاهی، پژوهشگران این ماده را میان دو الکترود قرار دادند که فاصله‌ای در حدود ۱۰۰ نانومتر از هم داشتند. آنها با این کار هدایت الکتریکی سیم را مورد مطالعه قرار دادند.

پژوهشگران این پروژه که در مرکز ملی تحقیقات علمی فعالیت دارند می‌گویند امیدواریم که بتوانیم قابلیت استفاده از این الیاف را در ادوات الکترونیکی کوچک نظیر صفحات نمایشگر انعطاف‌پذیر، پیل‌های خورشیدی، ترانزیستورها و مدارات چاپ شده، به اثبات برسانیم.