بیش از یک دهه است که دانشمندان بهدنبال بهبود باتریهای مبتنی بر لیتیم هستند، برای این کار آنها بهدنبال جایگزینی سیلیکون بهجای گرافیت هستند که قادر است ۱۰ برابر بیشتر بار را در خود ذخیره کند. اما بعد از چند بار شارژ و دشارژ شدن، ساختار سیلیکون ترک برداشته و موجب آسیب دیدن باتری میشوند. اخیرا یک تیم تحقیقاتی به رهبری یو چی از دانشگاه استنفورد راهی برای حل این مشکل یافتهاند. راه حل آنها موجب شده تا بتوان باتری را تا ۶۰۰۰ بار شارژ و دشارژ کرد که این ویژگی موجب طولانی شدن عمر باتری و امکان استفاده آن در خودروها و ادوات الکترونیکی میشود.

نانوساختارهای جدیدی برای استفاده در باتری
بیش از یک دهه است که دانشمندان بهدنبال بهبود باتریهای مبتنی بر لیتیم هستند، برای این کار آنها بهدنبال جایگزینی سیلیکون بهجای گرافیت هستند که قادر است ۱۰ برابر بیشتر بار را در خود ذخیره کند. اما بعد از چند بار شارژ و دشارژ شدن، ساختار سیلیکون ترک برداشته و موجب آسیب دیدن باتری میشوند. اخیرا یک تیم تحقیقاتی به رهبری یو چی از دانشگاه استنفورد راهی برای حل این مشکل یافتهاند. راه حل آنها موجب شده تا بتوان باتری را تا ۶۰۰۰ بار شارژ و دشارژ کرد که این ویژگی موجب طولانی شدن عمر باتری و امکان استفاده آن در خودروها و ادوات الکترونیکی میشود. چو میگوید این یک پیشرفت بسیار جالب توجه در مسیر تولید باتریهای سبکتر،
|
![]() |
باتریهای یون لیتیم دارای محدوده کاربردی وسیعی هستند از آنها میتوان در خودروها و ادوات الکترونیکی قابل حمل استفاده کرد. دلیل این امر امکان ذخیرهسازی مقادیر زیادی انرژی در یک بسته کوچک است. در این نوع باتریها، یونهای لیتیم میان دو قطب مثبت و منفی حرکت کرده که با کنترل این حرکت، میتوان جریان تولید کرد. دلیل این که دانشمندان بهدنبال استفاده از سیلیکون بهجای گرافیت در این این نوع باتریها در اثر متورم شدن چهار برابر حجم اولیه خود را پیدا برای حل این مشکل پژوهشگران از نانو سیمها و نانوذرات سیلیکون استفاده
|