فعالیت‌های آتی کمیته استاندارد نانو تبیین شد

گردهمایی اعضای کارگروه‌های کمیته استانداردهای فناوری نانو روز شنبه، ۱۷تیرماه سال ۱۳۹۱، با حضور مسئولین و اعضای کارگروه‌های کمیته، در محل دبیرخانه ستاد نانو برگزار شد.


گردهمایی اعضای کارگروه‌های کمیته استانداردهای فناوری نانو روز شنبه، ۱۷تیرماه سال ۱۳۹۱، با حضور مسئولین و اعضای کارگروه‌های کمیته، در محل دبیرخانه ستاد نانو برگزار شد.

 

در این نشست که هرساله توسط کمیته استانداردهای فناوری نانو برگزار می‌شود،‌ دکتر علی بیت‌الهی رئیس کمیته استانداردهای فناوری نانو، حسن پوی‌پوی دبیر کمیته استانداردهای فناوری نانو، دکتر محمد میرکاظمی دبیر همایش ایمنی و استاندارد در فناوری نانو، و دکتر سعید بیرودیان عضو شبکه ایمنی فناوری نانو، گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در طول یک سال گذشته را ارائه و به برخی برنامه‌های آتی کمیته استاندارهای فناوری نانو اشاره کردند.

 

دکتر علی بیت‌الهی رئیس کمیته استانداردهای فناوری نانو، ضمن اشاره به حضور فعال ایران در چهاردهمین اجلاس جهانی کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو، فعالیت‌های صورت گرفته در این اجلاس را برای حاضرین برشمرد. گفتنی است، این اجلاس هر ساله توسط کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو -ISO TC/229- و به میزبانی یکی از کشورهای عضو این کمیته برگزار می‌گردد.

 

در بخش دیگری از این نشست، مهندس حسن پوی‌پوی دبیر کمیته استانداردهای فناوری نانو، با اشاره به فعالیت‌های کمیته در سطح ملی و بین‌المللی،‌ عملکرد کارگروه‌های کمیته را مثبت ارزیابی و خاطر نشان کرد: «این کمیته تاکنون ۱۰ استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو را تدوین کرده و در حال حاضر هفت استاندارد ملی دیگر نیز در دست تدوین دارد. همچنین در زمینه تدوین استانداردهای بین المللی نیز، تاکنون ایران یک استاندارد بین‌المللی را تدوین کرده و ۲ استاندارد جدید را در دست اقدام دارد.» وی در ادامه حمایت از تشکیل کمیته‌های فناوری نانو و زیر کمیته استاندارد در وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی را از اقدامات مهم این کمیته دانست.

وی برگزاری هفت کارگاه تخصصی و سمینار و همچنین برگزاری اولین همایش ملی استاندارد و ایمنی در فناوری نانو را از گام‌های مهم در امر ترویج و آموزش نیروی انسانی در این حوزه بر شمرد. حسن پوی‌پوی در پایان سخنان خود با اشاره به برنامه‌های آینده کمیته استانداردهای فناوری نانو،‌ حمایت از ایجاد زیرساخت‌های شبکه ایمنی و سلامت نانو، مرکز ملی نانومترولوژی، سیستم نانومارک و پایگاه داده جامع ایمنی در فناوری نانو را از برنامه‌های در دستور کار کمیته معرفی کرد.

 

دکتر محمد میرکاظمی دبیر همایش ایمنی و استاندارد در فناوری نانو، بعنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست، ضمن ارائه گزارشی از اولین همایش ملی استاندارد و ایمنی در فناوری نانو، از برگزاری دوره‌های دیگری از این همایش در سال‌های آتی خبر داد.

 

دکتر سعید بیرودیان یکی از اعضای شبکه ایمنی فناوری نانو بعنوان آخرین سخنران، گزارشی را پیرامون شبکه ایمنی، سلامت و محیط زیست فناوری نانو ارائه کرد. در این گزارش مطالبی پیرامون اهداف، ارکان و ساختار این شبکه و فعالیت‌های پیشنهادی برای آغاز این شبکه بیان شد.

 

در بخش پایانی جلسه، حاضرین به بحث و تبادل نظر پیرامون فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه تدوین استاندارد بین المللی «تعیین مورامیک اسید به عنوان یک شاخص زیستی (بیومارکر) برای تعیین فعالیت نانوذرات نقره» پرداختند.