صدور مجوز بهره برداری فناوری نانولوله بور نیترید

اخیرا شرکت BNNT LLC واقع در شهر نیوپورت نیوز ویرجینیا برای تکنیکی که در تولید مواد پیشرفته (high-tech) کاربرد دارد و مشترکا بوسیله مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا، آزمایشگاه جفرسون دپارتمان انرژی آمریکا و موسسه ملی هوایی (NIA) توسعه داده شده است، لایسنس صادر می‌کند.


شرکت BNNT LLC واقع در شهر نیوپورت نیوز ویرجینیا برای تکنیکی که در تولید مواد پیشرفته (high-tech) کاربرد دارد و مشترکا بوسیله مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا، آزمایشگاه جفرسون دپارتمان انرژی آمریکا و موسسه ملی هوایی (NIA) توسعه داده شده است، لایسنس صادر می‌کند.

 

در مراسم عقد قراداد، کمپانیBNNT LLC حقوق مالکیت فکری تولید موادی با عنوان نانولوله‌های فیبری نیترات بور (BNNTs) را که برای تحقیقات علمی و تجاری و توسعه محصولات قابل استفاده است، بدست آورد.

 

تنها مقادیر کوچکی از این مواد از زمان اولین تولیدشان در سال ۱۹۹۵در بیرون از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دسترس بوده است. شرکت BNNT LLC امیدوار است که با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته میزان تولید فعلی را با ضریبی از ۱۰۰ بهبود دهد.

 

BBNT فیبری با ساختار مشابه با نانولوله‌های کربنی دارای خواص متنوعی می‌باشد که برای صنایع و تحقیقات جذاب است. کاربردهای بالقوه شامل موارد زیر است: کامپوزیت‌های پلیمری و سرامیکی برای تولید انواع زره‌های جدید، پوشش‌های نازک، باطری‌ها، ترکیبات هوایی (aerospacecomponents) و کاربرد در دندانپزشکی. کاربردهای زیست پزشکی شامل موادی برای ترمیم بافت‌های عصبی و استخوانی و درمان سرطان. عایق سازی الکتریکی، حفاظت در برابر تشعشع، بازدارنده‌های آتش و سایر مواد بکاررفته در حسگرها و ربات‌ها که در وسایل کنترل از راه دور، جمع آوری انرژی و ماهواره‌ها کاربرد دارد.

 

کاتارین فی، مدیر برنامه نانولوله‌های بور نیترید مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا و مهندس ارشد مواد می‌گوید: «این قضیه تنها به نانو‌لوله بور نیترید محدود نمی‌شود. نانومواد دیگری که برای کاربردهای متعدد خیلی مهم هستند با همین فناوری تولید خواهد شد. انتقال فناوری بور نیترید در نتیجه تلاش گروه‌های زیادی که در زمینه‌های علمی و اختراعات، واگذاری حق بهره‌برداری و انتقال تکنیک کار کردند به سرانجام رسید. این یک کار تیمی بود.»

 

نانولوله‌های بورنیترید دارای نقش فیزوالکتریک هستند – یعنی با اعمال فشار، الکتریسیته تولید می‌کنند – و در محیط‌هایی با دمای خیلی زیاد قابل استفاده هستند (تا C800 یاF 1472) و در برابر تابش نوترونی و فرابنفش سپر می‌شوند.

 

ناسا امیدوار است که جنبه جمع‌آوری انرژی مواد مبتنی بر نانولوله بورنیترید ماموریت‌های هوایی را با ایجاد منابع انرژی کمکی برای وسایل الکترونیکی و سیستم‌های پایش سلامتی، ایمن‌تر و طولانی‌تر کند.