تیرماه‌۹۱؛ انتشار بیش از ۴۰۰ خبر مرتبط با فناوری‌نانو در رسانه‌ها

رسانه‌های جمعی و پایگاه‌های خبری در اولین ماه تابستان سال ۱۳۹۱، با انتشار بیش از ۴۰۰ خبر، رویدادهای داخلی و خارجی مرتبط با فناوری نانو را پوشش دادند. محوریت اخبار منتشرشده از سوی این خبرگزاری‌ها عمدتا پیرامون کاربردهای فناوری نانو در حوزه بهداشت و محیط‌زیست بوده است.

رسانه‌های جمعی و پایگاه‌های خبری در اولین ماه تابستان سال ۱۳۹۱، با انتشار بیش از ۴۰۰ خبر، رویدادهای داخلی و خارجی مرتبط با فناوری نانو را پوشش دادند. محوریت اخبار منتشرشده از سوی این خبرگزاری‌ها عمدتا پیرامون کاربردهای فناوری نانو در حوزه بهداشت و محیط‌زیست بوده است.

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از مجموع ۴۶۳ خبر منتشرشده در تیرماه سال جاری با موضوع فناوری نانو، ۱۷۳ خبر از سوی صدا و سیما و ۲۹۰ خبر در رسانه‌های نوشتاری منتشر شده است. در این میان خبرگزاری ایسنا با انتشار ۹۶ خبر مرتبط با فناوری نانو در صدر رسانه‌های مروج این فناوری در تیرماه سال ۱۳۹۱ قرار گرفته است.

نمودار ۱٫ تعداد خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌های مختلف در تیرماه سال ۱۳۹۱

attachtotal(1).jpg

نمودار ۲٫ درصد خبرهای منتشر شده در زمینه‌های مختلف در تیرماه سال ۱۳۹۱

attachpercent.jpg

شبکه‌های صدا و سیما در تیرماه سال جاری،‌ در مجموع بیش از ۸ ساعت از برنامه‌های خود را به پوشش ‏رویدادها و اخبار حوزه نانو اختصاص دادند. در این بازه زمانی ۱۳۷ خبر، ۲۳ گزارش، ۳ مستند، ۱۷ زیرنویس ‏خبری و ۴ گفتگوی علمی پیرامون علوم و فناوری نانو از سوی این شبکه‌ها منعکس شده است. تعداد اخبار منتظر شده در این رسانه‌ها به تفکیک پایگاه در نمودار ۳ آمده است.

نمودار ۳٫ تعداد اخبار منتشر شده از سوی شبکه‌های تصویری و صوتی در تیرماه ۱۳۹۱

تلویزیون

attachtv(3).jpg

رادیو

attachradio(1).jpg

از دیگر رسانه‌هایی که در این بازه زمانی اخبار و گزارشاتی پیرامون فناوری نانو منتشر کرده‌اند می‌توان به ‎روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری اشاره ‏کرد.

آمار بدست آمده نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری، خبرگزاری‌ها با انتشار ۲۴۶ خبر رویدادهای مرتبط با فناوری نانو را پوشش دادند. همچنین از مجموع ۲۴۶ خبر منتشر شده، ۳۶ خبر مربوط به بخش انگلیسی زبان خبرگزاری‌هاست که به انعکاس مهمترین رویدادهای داخلی و خارجی فناوری نانو اختصاص دارد.

روزنامه‌ها نیز به عنوان دسته دیگری از رسانه‌های نوشتاری با انتشار ۴۴ خبر، اخبار مرتبط با فناوری نانو را در تیرماه ۱۳۹۱ پوشش دادند. در نمودار ۴ تعداد اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به تفکیک پایگاه آمده است.

نمودار ۴٫ تعداد اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های نوشتاری در تیرماه ۱۳۹۱

خبرگزاری‌ها

attachpress(1).jpg

روزنامه‌ها

attachnewspaper(1).jpg

جذابیت و بروز بودن اخبار حوزه فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو، نیروی محرکه مناسبی است تا مخاطبان زیادی را بسوی فعالیت در این حوزه سوق دهد. در سال‌های اخیر، فعالیت رسانه‌های کشور در این زمینه بسیار چشم‌گیر بوده و همکاری آنها با ستاد توسعه فناوری نانو در انتشار گسترده محتواهای علمی، آموزشی و مدیریتی علوم و فناوری نانو موجب شده است که میزان علاقه و توجه عمومی به این علم روز به روز افزایش یابد.