سنتز نانوشناساگر ترکیبات سولفون‌آمید در دانشگاه الزهرا

پژهشگران دانشگاه الزهرا موفق به سنتز الکترود کربن شیشه‌ای اصلاح شده با نانولوله‌های چند‌دیواره شدند که توانایی کاتالیز بهتر واکنش اکسیداسیون سولفاگوانیدین و ‌شناسایی این ماده در محیط را داراست. مواد سولفونامید به عنوان یکی از آلاینده‌های آب، خاک، محصولات کشاورزی و… شناخته شده است.

‎ پژهشگران دانشگاه الزهرا با به‌دست آوردن ویژگی‌های الکتروشیمیایی سولفاگوانیدین، موفق به سنتز الکترود کربن شیشه‌ای اصلاح شده با نانولوله‌های چند‌دیواره شدند که توانایی کاتالیز بهتر واکنش اکسیداسیون سولفاگوانیدین و ‌شناسایی این ماده در محیط را داراست. مواد سولفونامید به عنوان یکی از آلاینده‌های آب، خاک، محصولات کشاورزی و… شناخته شده است.

 

 سولفونامیدها که داروهای سولفا نیز نامیده می‌شود، برای درمان انواع بسیاری از عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این داروها برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت گوش، برونشیت‌های مکرر یا طولانی مدت، مننژیت باکتریال و تعدادی از عفونت‌های دیگر تجویز می‌شوند.

در کنار این مصارف دارویی، این مواد به عنوان آلاینده‌های مهم در محصولات غذایی مشتق شده از حیوانات و طیف گسترده‌ای از ماتریس‌ها مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند، چراکه باقی‌مانده‌های نامطلوب سولفونامیدها در مواد ذکر شده توانایی ورود به آب، خاک، محصولات کشاورزی، بافت‌های حیوانی، مایعات زیستی و… را دارند و باعث آلودگی این منابع نیز می‌گردد. از این رو اندازه‌گیری و‌ شناسایی سولفونامیدها در مواد مختلف حائز اهمیت است.

 

دکتر لیدا فتوحی با همکاری خانم مریم فتح‌الله‌زاده و دکتر مجید مهدهروی از دانشگاه الزهرا با بهره‌گیری از رفتار الکتروشیمیایی الکترود کربن شیشه‌ای اصلاح شده با نانولوله‌های چند‌دیواره، از این ماده به عنوان نانوحسگرهای سولفونامیدها استفاده کردند. این روش علاوه‌بر ساده و سریع بودن، از هزینه بسیار کمی نیز برخوردار است.

 

این پژوهشگران ابتدا ویژگی‌های الکتروشیمیایی سولفاگوانیدین (Sg) را با جزئیات کامل در الکترود کربن شیشه‌ای (GCE) اصلاح شده با نانولوله‌های چند‌دیواره (MWCNT) مورد بررسی قرار دادند. آنان با اصلاح GCE به‌وسیله‌ی نانولوله‌های چند‌دیواره، حساسیت این ماده را در برابر Sg بالاتر بردند. همچنین با استفاده از MWCNT-GCE مشخص شد که این ماده به عنوان الکتروکاتالیزور عملکرد بهتری نسبت به GCE برای اکسیداسیون Sg دارد. در ادامه نیز با اعمال سیکلوار ولتاژ و بررسی‌های دقیق‌تر آزمایشات توانستند به ضریب انتقال، ثابت نرخ هتروژنی و ضریب نفوذ این ماده دست پیدا کنند.

 

این تحقیقات در شرایط اعمال شده برروی آزمایشات ادامه یافت و نتایج تحلیلی بسیار خوبی به‌دست آمد. دقت بسیار مناسب، محدوده خطی دینامیکی بسیار عالی و شناسایی خوب Sg، در این روش از جمله‌ی این نتایج بود. همچنین برای بررسی نتایج برروی نمونه‌های واقعی و تطابق آنها با نتایج آزمایشگاهی از نمونه‌های سرم و ادرار استفاده کردند که تطابق مناسبی بین آن‌ها مشاهده شد. از آنجایی که در این روش از تجهیزات و مواد‌ پرهزینه برای آنالیز استفاده نشده است، می‌توان آن را جایگزین مناسبی برای سایر روش‌های پرهزینه دانست.

 

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله International Journal of Electrochemical Science (جلد ۷، شماره ۵، ماه می‌سال ۲۰۱۲) منتشر شده است. علاقمندان می‌توانند متن مقاله را در صفحات ۳۹۱۹ الی ۳۹۲۸ همین شماره مشاهده نمایند. ‎
 

‎ ‎ ‎ ‎‎