پیل خورشیدی شفاف برای تولید الکتریسیته

یک تیم تحقیقاتی با استفاده از نانوسیم‌ها و نانوذرات، صفحاتی برای پیل‌های خورشیدی تولید کرده است. این صفحات شفاف بوده و قادرند پرتوهای مادون قرمز را به الکتریسیته تبدیل کنند. از مزایای این فناوری، شفافیت پیل‌های ساخته شده و کارایی بالای آنها است. سبک بودن، انعطاف‌پذیری و قیمت پایین مزایایی است که موجب می‌شود این پیل‌ها برای تولید انبوه با اقبال زیادی روبرو شود.

اخیرا گزارشی مبنی بر ساخت پیل خورشیدی شفاف به چاپ رسیده است، این پیل‌ها می‌تواند برای تولید انرژی در پنجره‌ها و دیگر بخش‌های ساختمان به‌کار گرفته شوند. از مزیت‌های این پیل آن است که علاوه‌بر تولید انرژی، به ساکنین ساختمان اجازه می‌دهد که بیرون را نیز تماشا کنند. نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Visibly Transparent Polymer Solar Cells Produced by Solution Processing” در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

یانگ یانگ، روی ژو، پاول وایس و همکارانشان معتقداند که نگاه‌های بسیاری معطوف به پیل‌های خورشیدی پلیمری (PSCs) است که از موادی پلاستیک مانند ساخته شده است. پیل‌های خورشیدی پلیمری بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است همچنین می‌توان آنها را با قیمت بسیار پایین تولید کرد. با توجه به اقبال دانشمندان به این فناوری، تولید پیل‌های خورشیدی پلیمری شفاف رو به‌فزونی است. با این حال پیل‌های خورشیدی پلیمری شفاف که تا کنون ساخته شده دارای معایبی است که این تیم تحقیقاتی به‌دنبال تصحیح آن است.

در مقاله‌ای که این گروه به چاپ رساندند توضیح داده شده که این پیل‌های خورشیدی پلیمری جدید به‌صورت عمده از پرتوهای مادون قرمز برای تولید انرژی استفاده می‌کند در حالی که در پیل‌های پیشین از نور مرئی برای این کار استفاده می‌شده است. با توجه به این محدوده نوری، پیل ساخته شده برای چشم انسان ۶۶ درصد شفاف است. پژوهشگران این پروژه از پلاستیک‌های فتوولتائیک برای تبدیل پرتوهای مادون قرمز به جریان الکتریسیته استفاده کردند. دستاورد دیگر این پروژه آن است که محققان از نانوسیم‌های نقره و نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم برای ساختن مواد رسانای شفاف استفاده کردند. این مواد رسانای شفاف جدید می‌تواند جایگزین الکترودهای فلزی مات مورد استفاده در پیل‌های قدیمی‌تر شود. با این فناوری جدید می‌توان پیل‌های خورشیدی را از فاز محلول تحت فرآیند زیست‌سازگاری تولید کرد. نویسندگان این مقاله معتقدند که از این فناوری می‌توان در تولید پنجره‌های هوشمند و ادوات الکترونیکی قابل حمل استفاده کرد.