شرکت‌های دانش‌بنیان شناسنامه‌دار می‌شوند

در جلسه‌ای که با حضور معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیران ستادهای فناوری راهبردی برگزار شد، بهره‌گیری از سامانه شناسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تمامی ستادهای فناوری‌های راهبردی به تصویب رسید. در حال حاضر تنها اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری نانو در این سامانه به ثبت رسیده است.


در جلسه‌ای که با حضور معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیران ستادهای فناوری راهبردی در تاریخ ۲۸شهریورماه سال جاری، در محل مؤسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار شد، بهره‌گیری از سامانه شناسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تمامی ستادهای فناوری‌های راهبردی به تصویب رسید. در حال حاضر تنها اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری نانو در این سامانه به ثبت رسیده است.

 

در ابتدای این نشست، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد نانو ضمن معرفی ۱۶ ایستگاه ارائه‌دهنده خدمات فناوری مستقر در مؤسسه خدمات فناوری تا بازار با اشاره به سامانه شناسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط این مؤسسه طراحی شده است گفت: «هدف از راه‌اندازی سامانه شناسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها و فناوران، اطلاعات کارگزاران و مشاوران، کالاها و خدمات قابل ارائه از سوی شرکت‌ها و ایستگاه‌ها و خدمات آن‌ها بوده است. نکته‌ای که قطعا برای هریک از ستادهای فناوری‌های راهبردی با اهمیت خواهد بود.»

 

دبیر ستاد نانو در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت ایستگاه‌های مستندسازی و ثبت اختراع در مؤسسه خدمات فناوری تا بازار گفت: «زمانی یک ایده ارزش واقعی خود را نمایان خواهد کرد که مستند شده باشد. متاسفانه در کشور ما، مستندساز حوزه‌های تخصصی یا وجود ندارد و یا بسیار اندک است. باید با صرف وقت به مستندسازان خود آموزش دهیم که مستندسازی یک فناوری دارای چه مؤلفه‌هایی است و چگونه انجام می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان ما بتوانند از دانش خود بهترین استفاده را داشته باشند.»

 

دکتر سرکار فرهنگ‌سازی در حوزه ثبت پتنت را مهمترین عامل رشد علمی یک کشور دانست و با اشاره به اهمیت ارزیابی و تحلیل پتنت در حوزه فناوری از جمله فناوری نانو گفت: «در کشورمان به ازای هر ۱۰۰ مقاله می‌توان گفت یک پتنت وجود دارد در صورتی که این آمار برای کشورهای پیشرفته همچون امریکا و ژاپن میانگینی معادل حدود ۷۰ پتنت به ازای هر ۱۰۰ مقاله است و این زنگ هشداری است تا ضمن مهم دانستن این حوزه، با تحلیل و ارزیابی پتنت‌های به ثبت رسیده در زمینه فناوری نانو نقاط ضعف موجود را در جهت پیشرفت خود شناسایی کنیم.»

 

گفتنی است دکتر سید مجتبی خیام‌نکویی،‌ معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این جلسه استفاده از سامانه شناسنامه شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار ستادهای فناوری‌های راهبردی قرار داد و مقرر شد اطلاعات تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان در این سامانه ثبت شود.

 

در پایان دکتر سعید سرکار با اشاره به اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، از حاضرین برای شرکت در پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو و فروم بین‌المللی فناوری نانو که در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد دعوت کرد. نشست فوق با استقبال دبیران ستادهای فناوری‌های راهبردی از تعامل و همکاری با ستاد توسعه فناوری نانو و مؤسسه خدمات فناوری تا بازار پایان یافت.