غلبه بر مقاومت در برابر داروی ضد سرطان با نانوذرات پلیمری

پژوهشگران مرکز عالی فناوری نانو و سرطان در دانشگاه جانزهاپکینز نانوذرات پلیمری ساخته‌اند که قادر است بر مقاومت تومورها در برابر داروهای ضد سرطان رایج نظیر دوکسو روبیسین غلبه کند. همچنین این نانوذرات قادر است قلب را در برابر آسیب‌های حاصل از دارو حفظ می‌کند با این کار اثرات جانبی داروهای ضدسرطان به حداقل رسیده و اثربخشی آن بهبود می‌یابد.

در این نانوذرات جدید هم از دوکسو روبیسین و هم کورکومین استفاده شده است. دوکسو روبیسین ماده اصلی در زردچوبه بوده و عامل رنگ زرد آن است.

تحقیقات زیادی در طی چند سال اخیرا انجام شده که نشان می‌دهد مقدار زیاد کورکومین می‌تواند روی مقاومت در برابر داروهای ضد سرطان تاثیرگذار باشد. اما کورکومین در خون به مقدار بسیار کمی حل می‌شود بنابراین رساندن مقادیر زیادی از این ماده به تومور کار چالش برانگیزی خواهد بود. برای حل این مشکل محققان دانشگاه جانز هاپکینز ایده‌ جالبی ارائه کردند. آنها کورکومین را درون نانوذرات پلیمری قرار دادند تا این نانوذرات کورکومین را به‌درون تومورها حمل کند. در طول دو سال گذشته این گروه تحقیقاتی مقالات متعددی درباره نحوه ساخت کمپلکس نانوذرات- کورکومین به چاپ رساندند آنها در این مقالات به بررسی رفتار این کمپلکس و توانایی آن در درمان سرطان پرداختند. این پروژه توسط آنیربان مایترا از دانشگاه جانز هاپکینز و همکارانش انجام شده و نتایج آن در قالب مقاله‌ای تحت عنوان A composite polymer nanoparticle overcomes multidrug resistance and ameliorates doxorubicin-associated cardiomyopathy در نشریه Oncotarget به چاپ رسیده است.

در آخرین مقاله‌ای که این گروه به چاپ رسانده، نویسندگان به بررسی چگونگی ساخت نانوذرات پلیمری حاوی کورکومین و دوکسوروبیسین پرداختند. نتایج آزمایشگاهی و بالینی این دارو نشان داد که این فرمولاسیون جدید می‌تواند در بهبود سرطان‌های استخوان، خون، پروستات و سینه موثر باشد. نکته جالب توجه این است که استفاده از این فرمولاسیون جدید موجب بروز مشکلات رایجی نظیر توقف تولید مغز قرمز استخوان یا تاثیر منفی رو قلب نشد. حتی زمانی که محققان از دوز بسیار بالای این ماده استفاده کردند این عوارض دیده نشد این درحالی است که در صورت استفاده از دوکسوروبیسین خالص یا دوکسوروبیسین کپسوله شده در لیپوزوم این عوارض دیده می‌شود. این اولین باری است که چنین نتایجی به‌دست می‌آید. تست‌های تکمیلی انجام شده نشان می‌دهد که دوکسوروبیسین کپسوله شده سلول‌های قلب را از عوارض ناشی از دوکسوروبیسین مصون می‌دارد.