آغاز بکار پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو

پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو صبح امروز، با حضور دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، آغاز به کار کرد.


پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو صبح امروز، با حضور دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، افتتاح شد.

 

 

 

دبیر ستاد نانو در این مراسم با اعلام اینکه در این جشنواره شاهد جلوه‌ای از چرخه علم تا بازار و تولید ثروت هستیم گفت: «همگی بر این باوریم که ظرفیت بزرگی در کشور وجود دارد که کشور ما را از کشوری که سرمایه‌اش مبتنی‌بر منابع خام است به سطح اقتصاد مبتنی‌بر نوآوری می‌رساند و این امر تنها با حضور جمعیت دانشمند و نوآور موجود تحقق می‌یابد.»

 

دکتر سرکار ضمن بیان گزارشی از روند توسعه فناوری نانو در کشور، با اشاره به قرارگیری ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید علم نانو گفت: «ما نمی‌توانیم در حوزه علم و فناوری نانو بدون یک اسکلت قوی به توسعه این علم بپردازیم و تا تسلط بر یک فناوری پیدا نکنیم نمی‌توانیم وارد عرصه نوآوری شویم. نتیجه همین فعالیت‌هاست که توسعه فناوری شکل گرفته است.»

 

به گفته دبیر ستاد نانو، بیش از ۳٫۵ درصد تولید علم نانو در دنیا توسط ایران صورت گرفته است و در سال ۲۰۱۲ نیز موفق به ثبت ۲۰ اختراع معتبر بین‌المللی در زمینه فناوری نانو در دنیا شدیم که این عدد خود ۴۲ درصد از ثبت اختراع کل کشور است.

 

دکتر سعید سرکار، برپایی نمایشگاهی از محصولات دانش‌بنیان، فروم بین‌المللی فناوری نانو و رونمایی از دستاوردهای فناوری نانو را از برنامه‌های ویژه این جشنواره عنوان کرد و گفت: « امسال نیز شاهد حضور ۸۳ شرکت از میان ۲۳۹ شرکت تولیدی در حوزه نانو، ۱۹ دانشگاه و پژوهشگاه، ۱۳ شرکت خارجی از کشورهای کره، ژاپن و روسیه، ۱۱ آزمایشگاه و ۲۴ انجمن علمی و نشریه هستیم. همچنین سعی کردیم با نمایش خودروی مبنی بر فناوری نانو و خانه نانویی تاثیر پیشرفت صنعت در زندگی و اقتصاد کشور را به نمیاش بگذاریم.»

 

وی در ادامه گفت: «فروم بین‌المللی فناوری نانو، هر ساله در جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو برگزار خواهد شد. محوریت این فروم محیط پیرامونی بحث نانو است. در این دوره از فروم بحث اقتصاد و تجارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به ترتیب در سال‌های آینده مباحثی چون آب و محیط‌زیست، سلامتی در نانو و تربیت نیروی انسانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

 

دبیر ستاد نانو در پایان سخنان خود اعلام کرد، روز شنبه، ۱۵مهرماه، از ۷دستاورد نانویی شامل ۴فناوری رسوخ در صنعت و ۳ تجهیزات نانو رونمایی خواهد شد.