هم اکنون فرصت خوبی برای تولیدکنندگان کشور به وجود آمده است

دکتر سرکار در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید فناوری نانو گفت: شرایط امروز ارز در کشور، یک فرصت خوب و مزیت رقابتی غیرقابل تصور برای تولیدکنندگان کشور به وجود آورده است که بتوانند محصولات و فناوری‌شان را به کشورهای منطقه و فرامنطقه صادر نمایند.

مراسم رونمایی از دستاوردهای فناوری نانو با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و کارشناسان و متخصصین عرصه نانو، عصر امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

 

attach3(6).jpg

 

 

دکتر سرکار در ابتدای این مراسم، گزارش مختصری از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه نانو در کشور ارائه داد. او از ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک حرکت بدیع و میمون یاد کرد و گفت: «در زمینه توسعه علمی نانو تکولوژی در بین ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم. کشورهای معتبر جهان ایران را به رسمیت شناخته‌اند. مثلاً کره جنوبی و ژاپن در سه هفته گذشته ۲ همایش و ورک‌شاپ در ایران برگزار کردند.»

 

 

attach9(3).jpg

 

 

او همچنین تاکید کرد که ورود نانو به صنایع مختلف در کشور باعث ارتقای این صنایع شده و در حال حاضر باید بازارسازی صورت گیرد. به گفته دکتر سرکار، شرایط امروز ارز در کشور، یک فرصت خوب و مزیت رقابتی غیرقابل تصور برای تولیدکنندگان کشور به وجود آورده است که بتوانند محصولات و فناوری‌شان را به کشورهای منطقه و فرامنطقه صادر نمایند.

 

سپس دکتر رضا اسدی فر، مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو، توضیحات مختصری در مورد ۷ دستاوردی که در این جلسه رونمایی شدند، ارائه کرد. به گفته او این دستاوردها به دو بخش تجهیزات و محصولات تقسیم می‌شوند؛ دستگاه آنالیز حرارتی و کالریمتر پوششی تفاضلی که برای اندازه گیری دمای واکنش‌ها استفاده می‌شود؛ دستگاه تصویربردار مولکولی، و دستگاه طیف سنج زمان پرواز که دستیابی به آن، ایران را به سطح بالاتری در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی رسانده است. این دستگاه در حوزه اتمی هم کاربرد دارد و از جمله تجهیزاتی است که قیمت بسیار بالایی دارد و به دلیل تحریم به ایران وارد نمی‌شود.

 

اسدی فر تولید محصولات صنعتی را به عنوان فاز دوم دستاوردهای ایران در زمینه نانو عنوان کرد؛ تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی ارتقاء یافته با فناوری نانو الیاف، تولید صنعتی پودر نانو سیلیس با کاربرد در صنایع ساختمان، لاستیک و رنگ، نخ‌های پلی آمید ضد باکتری و پایلوت تولید غشاء نانو فیلتراسیون همه از جمله محصولات نانویی بودند که در این نشست رونمایی شدند.

 

او همچنین تاکید کرد که کارخانه تولید هیچ کدام از این محصولات در تهران نیست و این نشان می‌دهد که فناوری نانو، فناوری کل ایران است.

 

در بخش بعدی مراسم، مدیران شرکت‌های ارائه دهنده محصولات با حضور در کنار محصولات و تجهیزاتشان، مراسم رونمایی را همراه با رئیس جمهور انجام دادند.

دکتر جهانشاهی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهندس معینی برای تولید صنعتی نخ‌های پلی آمید ضدباکتری از شرکت تهران زر نخ، دکتر کاکاوند برای تولید صنعتی پودر نانوسیلیس برای کاربرد در صنایع ساختمانی، لاستیک و رنگ از شرکت سرمایه گذاری نانوپویش ایرانیان، مهندس جواد فروندی برای تولید صنعتی فیلترهای نیروگاهی با فناوری نانوالیاف، خانم دکتر حجازی برای سیستم برش نگاری فلورسنت مولکولی از شرکت تجهیز آفرینان نوری پارسه، مهندس سیامک عظیمی برای دستگاه آنالیز حرارتی و دکتر محمود تبریزچی برای تولید دستگاه استروسکوپی جرمی زمان پرواز از شرکت تاف‌فناوری پارس متخصصانی بودند که در این مراسم از تجهیزات و محصولاتشان رونمایی شد.