قدمی دیگر به سوی درمان سرطان با تجهیزات نانو

یکی از تجهیزات فناوری نانو که توسط رئیس جمهور در سومین روز از برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو رونمایی شد دستگاه سیستم برش‌نگاری فلئورسنت مولکولی تولید شرکت تجهیزآوران نوری پارس است. با استفاده از این دستگاه می‌توان از حیوانات تصویربرداری ملکولی داشت.


یکی از تجهیزات فناوری نانو که توسط رئیس جمهور در سومین روز از برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو رونمایی شد دستگاه سیستم برش‌نگاری فلوئورسنت مولکولی تولید شرکت تجهیزآوران نوری پارس است. با استفاده از این دستگاه می‌توان از حیوانات تصویربرداری ملکولی داشت.

 

 

 

 

دکتر مرجانه حجازی محقق این طرح در گفت و گو با خبرنگار ستاد نانو در خصوص مزیت‌های این دستگاه گفت: «اکنون در دنیا تشخیص سرطان به سمتی رفته است که سعی دارند تا در حد سلولی این بیماری را تشخیص دهند. همین امر باعث می‌شود تا هم هزینه درمان کمتر شود و هم درصد درمان این بیماری افزایش یابد. برای همین سعی کردیم تا با طراحی این دستگاه، قدمی در تشخصی سلولی این بیماری در کشورمان برداریم.»

 

به گفته دکتر حجازی ورود نانوداروهای جدید این نیاز را می‌طلبد تا صحت و سلامت این داروها سنجیده شود و برای این کار می‌بایست بر روی حیوانات کوچک همچون موش آزمایش شود. دستگاه برش‌نگاری فلئورسنت مولکولی این امکان را فراهم می‌کند تا نانوداروهای جدید را پیش از تزریق به انسان آزمایش کنیم و از سلامت آن مطلع شویم.»

 

شایان ذکر است، در ارتباط با بیماری سرطان، تصویربرداری مولکولی در کنار امکان مکان‌یابی دقیق تومور، می‌تواند ویژگی‌هایی از آن را مشخص سازد و سیر پیشرفت بیماری و متاستاز آن به نواحی مختلف بدن را بیان کند. در مورد اختلالات نورولوژیک، تصویربرداری مولکولی نقش مهمی در تشخیص، طبقه‌بندی و ارزیابی درمان ایفا می‌کند.

 

محقق این طرح اظهار داشت که این دستگاه در مدت تقریبی ۲۴ ماه به بهره‌برداری رسیده است و در حال حاظر تنها یک نمونه مشابه خارجی از این دستگاه وجود دارد که آن هم از نظر سخت‌افزاری با این دستگاه متفاوت است.