این نمایشگاه نشان داد تحریم‌ها باعث رشد ایران بوده است

مدیر اجرایی ارشد شرکت MNT هلند، در حاشیه نخستین فروم تخصصی تجاری سازی فناوری نانو، گفت: تحریم‌ها فرصت خوبی برای شما پیش آورده‌اند که دانش بومی خودتان را رشد بدهید و محصولاتتان را بر اساس نیاز بازار خودتان تولید کنید.

مدیر اجرایی ارشد شرکت MNT هلند، در حاشیه نخستین فروم تخصصی تجاری سازی فناوری نانو، گفت: «تحریم‌ها فرصت خوبی برای شما پیش آورده‌اند که دانش بومی خودتان را رشد بدهید و محصولاتتان را بر اساس نیاز بازار خودتان تولید کنید.»

 

هنه ون هیرن درباره مهمترین موانع بر سر راه تجاری سازی فناوری نانو گفت: «ببینید، بیشتر محصولات جایگزین غیرنانویی دارند بنابراین شما باید برای محصول‌تان یک اقبال حداقلی مهیا کنید و این مانع خیلی بزرگی است. چرا که آن محصولات جایگزین، سال‌هاست که در بازار هستند و برای مشتری‌ها شناخته شده هستند. دومین مسئله، قوانین هستند. شما باید ثابت کنید که محصول‌تان کیفیت لازم را دارد و ضرری ایجاد نمی‌کند. و خب مدت زمان زیادی صرف این موانع می‌شود. بنابراین تا رسیدن محصول به بازار، صرف زمان و انرژی زیادی لازم است.»

 

او که سمینارش را با موضوع «تجاری سازی محصولات بر پایه فناوری مایکروفلوئیدی؛ این صنعت به کجا خواهد می‌رود؟» در دومین روز فروم تخصصی تجاری سازی فناوری نانو ارائه داد، در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی فروم و نمایشگاه فناوری نانو گفت: «فروم عالی بود. من تحت تاثیر کیفیت سمینارهای ارائه شده قرار گرفتم و خیلی خیلی لذت بردم. نمایشگاه هم خیلی خوب بود. دو روز پیش به نمایشگاه رفتم و چند ساعتی غرفه‌های مختلف را گشتم. خیلی غافلگیر شدم از تعداد زیاد شرکت‌هایی که ایده‌های جدیدی در مورد محصولات داشتند و دانش‌شان را به صنعت تبدیل کرده بودند.»

 

این محقق صنعت نانو که پیش از تاسیس شرکت خودش، ۱۷ سال مدیر تولید و مدیر توسعه بازار یک کمپانی بزرگ بوده است، درباره وضعیت فناوری نانو در ایران گفت: «به هر حال باید محققان ببینند که در جامعه‌شان چه چیزهایی دارند و این که جامعه‌شان به چه چیزهایی احتیاج دارد و به دنبال دستیابی به آن نیازها بروند.» او ادامه داد: «تحریم‌ها فرصت خوبی برای شما پیش آورده‌اند که دانش بومی خودتان را رشد بدهید و محصولاتتان را بر اساس نیاز بازار خودتان تولید کنید. وقتی تحریم‌ها برداشته شوند، موقعیت سخت‌تر خواهد شد چون شما باید با کشورهای بیشتری رقابت کنید. ولی تا آن زمان شما می‌توانید پروژه‌های خودتان را انجام بدهید و دانش بومی خودتان را بهتر و بهتر کنید.»