معرفی کاربردهای فناوری نانو در نمایشگاه صنایع نساجی

ستاد نانو در «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی» که در روزهای ۲۴ تا ۲۷مهرماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده بود حضور پیدا کرد.


ستاد نانو در «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی» که در روزهای ۲۴ تا ۲۷مهرماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده بود حضور پیدا کرد.

 

در هجدهمین نمایشگاه نساجی در کنار کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، برخی از شرکت‌هایی که در زمینه نساجی یا صنایع مرتبط با نساجی محصول یا فناوری داشته‌اند، حضور پیدا کرده و علاوه بر معرفی محصولات مرتبط با صنعت نساجی به جذب مشتری و بازارهای جدید برای محصولات و فناوری‌های خود پرداختند. از شرکت‌های حاضر می‌توان به آریا پلیمر پیشگام و آرا پلیمر نگین فناور در زمینه تولید مستربچ‌های پلیمری و شرکت‌های پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر و نانوساختار آویژه در زمینه مواد تکمیلی صنعت نساجی اشاره کرد.

 

اغلب درخواست‌های مطرح شده از سوی بازدیدکنندگان به غرفه ستاد نانو، عمدتا مربوط به استفاده از نانومواد و فناوری‌های مرتبط با صنعت تکمیل نساجی مانند ایجاد خواص ضدباکتری، ضد لک و آب، خوداطفاء یا دیرسوزی در منسوجات بوده است. همچنین برخی از شرکت‌‌های ریسندگی نیز خواستار استفاده از فناوری‌هایی بودند که به وسیله آن بتوانند در الیاف تولید شده خواص بهینه‌ای از قبیل مقاومت به سایش، خود اطفا و ضد باکتری بودن را ایجاد کنند.

 

از سویی در خلال برگزاری نمایشگاه، به درخواست برخی شرکت‌های ریسندگی و سازنده ماشین‌آلات، مذاکرات ویژه‌ای با حضور کارشناسان ستاد نانو صورت گرفت. گفتنی است در این نمایشگاه علاوه‌بر حضور صنعتگران و محققان داخلی، شرکت‌کنندگانی از کشورهای ترکیه، چین، تایوان و هندوستان نیز حضور داشتند.

 

هدف از شرکت ستاد نانو در نمایشگاه نساجی و سایر نمایشگاه‌های تخصصی مربوط به هر کدام از حوزه‌های صنعتی، در وهله اول معرفی ستاد نانو، حمایت‌ها و عملکردهای ستاد در راستای آشنایی صنایع با فناوری نانو و کمک به صنایع برای ورود به این حوزه از فناوری، و در وهله دوم معرفی کاربردهای فناوری‌ نانوی مرتبط با حوزه صنعتی مورد نظر است.

از دیگر نمایشگاه‌های تخصصی که ستاد نانو در سال جاری با حضور در آنها به معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت پرداخته است می‌توان به «هفدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» و «دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان» اشاره داشت.