ساخت نمایشگر با استفاده از فناوری چاپ فلکسوگرافیک

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ناگویا و صنایع شیمیایی باندو مشترکا موفق به تولید نمایشگر ترانزیستوری لایه نازک انعطاف‌پذیر شدند در این نمایشگر از نانولوله‌های کربنی با فناوری چاپ فلکسوگرافیک استفاده شده است. نتایج این تحقیق در نشست سالانه Society of Applied Physics ژاپن ارائه شده است.

چاپ فلکسوگرافیک نوعی چاپ است که در آن از صفحه آغشته به جوهر انعطاف‌پذیر استفاده شده است، روی این صفحات می‌توان جوهرهایی با رنگ‌های مختلف اعمال کرد. این محصول با استفاده از غلطاندن یک  زیرلایه از میان یک دستگاه ایجاد می‌شود این دستگاه قادر است الگوی مورد نظر را روی زیرلایه ایجاد کند. جوهر روی صفحه ریخته شده و با غلطاندن، شکل نهایی روی محصول ایجاد می‌گردد. چاپ فلکسوگرافیک روش رایجی است که با استفاده از آن می‌توان روی اجسام مختلف چاپ انجام داد. برای مثال لیوان‌ها و ظروف پلاستیکی را می‌توان با این کار تزئین کرد. در این پژوهش، محققان از این روش برای ایجاد ترانزیستور‌های لایه نازک روی نمایشگرها استفاده کردند با این کار سرعت تولید این ادوات افزایش می‌یابد. محققان معتقدند که این روش به‌راحتی قابل  استفاده است زیرا این فناوری با روش غلطان فعلی انطباق پذیر است.

این تیم تحقیقاتی می‌گوید استفاده از چاپ فلکسوگرافیک دارای مزیت دیگری نیز است، این روش ما را قادر می‌سازد تا نمایشگرها را در دمای اتاق و فشار نرمال تولید کنیم با این کار هزینه تولید آنها کاهش می‌‌یابد. بنابراین با استفاده از این روش می‌توان مدارهای انعطاف‌پذیر روی زیرلایه‌های شفاف ایجاد نمود برای این کار رسوب شیمیایی از فاز بخار با کاتالیست شناور استفاده می‌شود که در نهایت با فیلتراسیون و انتقال فاز گازی کار پایان می‌پذیرد. نتیجه نهایی یک شبکه از نانولوله‌های کربنی است که به‌عنوان زیرلایه برای نمایشگرهای انعطاف‌پذیر به‌کار می‌رود این نمایشگرها قابل استفاده در کامپیوترها و ادوات الکترونیکی همراه هستند. این فرآیند می‌تواند ابزاری برای ایجاد نقطه تماس میان نمایشگرها و سیم‌های فلزی  باشد با این کار می‌توان قطعات دیگر نمایشگرها را نیز تولید کرد.

این تیم تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که دقت این روش اندکی کمتر از روش چاپ حکاکی است اما سرعت آن بیشتر است به‌طوری که می‌توان با سرعت ۶٫۶ سانتیمتر بر ثانیه چاپ را انجام داد.