نمایش توانمندی نانوی ایران در نمایشگاه نوآوری‌های مسکو

نمایندگان کشورمان با حضور در نمایشگاه بین‌المللی روسیه (Open Innovations Expo 2012) که در روزهای ۱۰ تا ۱۳آبان‌‌ماه سال جاری (۳۱اکتبر تا ۳نوامبر ۲۰۱۲) در محل نمایشگاه بین المللی نوآوری‌های مسکو برگزار شده بود، به ارائه و معرفی فعالیت‌های ایران در زمینه فناوری نانو پرداختند.

نمایندگان کشورمان با حضور در نمایشگاه بین‌المللی روسیه (Open Innovations Expo 2012) که در روزهای ۱۰ تا ۱۳آبان‌‌ماه سال جاری (۳۱اکتبر تا ۳نوامبر ۲۰۱۲) در محل نمایشگاه بین المللی نوآوری‌های مسکو برگزار شده بود، به ارائه و معرفی فعالیت‌های ایران در زمینه فناوری نانو پرداخت.

 

در نمایشگاه بین‌المللی روسیه در حدود ۲۵۰ شرکت از ۱۰ کشور جهان از جمله آلمان، انگلیس و بلاروس حدود یک هزار طرح نوآورانه را در زمینه‌هایی چون فناوری نانو، روبوتیک، الکترونیک، فناوری‌های سبز و منابع سوخت جایگزین، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارو و زیست فناوری و زیرساخت‌های مورد نیاز کلان ‌شهرها در حوزه نوآوری، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

 

در پاویلیون ایران بیش از ۲۰ محصول و دستگاه آزمایشگاهی در قالب بروشور معرفی شد که در میان آنها محصولات و تجهیزاتی که در ایام برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو توسط رئیس‌جمهور رونمایی شده بود، همچون فیلترهای نیروگاهی ارتقا یافته با نانوالیاف، غشای نانوفیلتراسیون، نخ‌های پلی‌آمید ضد باکتری و پودر نانوسیلیس، به چشم می‌خورد.

 

از دیگر محصولات ارائه شده در پاویلیون ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• داروی سرطان سیناداکسوزوم؛ شرکت اکسیر نانوسینا،

• نانوجوهرهای پرینتر؛ شرکت تجهیزگاما،

• نانورنگ‌های ترافیکی و نانورنگ‌های عایق؛ شرکت ریف ایران،

• رنگ ترک؛ شرکت رنگ ترک تزئینی آسیا،

• جاذب اتیلن؛ شرکت زیست‌پژوهان خاورمیانه،

• الکترودهای جوش؛ شرکت آرتاش کامپوزیت،

• پانسمان ترمیم زخم سیلوسپت؛ شرکت کیفیت تولید تکاپو، و

• لوله‌های بی‌صدای گروه صنعتی وحید.

و نیز تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران همچون: دستگاه الکتروریسی، تجهیزات تولید پودرهای نانوکلوئید، میکروسکوپ پروبی روبشی، سیستم‌های لایه‌نشانی در خلاءبالا، تجهیزات آنالیز نانومواد از قبیل سیستم‌های طیف‌سنج و الکتروفورزموئینه و دستگاه مغناطیس‌سنج.

 

گفتنی است در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی روسیه، اولین فروم بین‌المللی مسکو نیز برپا شد. در این فروم سه روزه که با هدف توسعه نوآوری برگزار شد، ۳۰۰ سخنران و ۴۰۰۰ شرکت‌کننده از بخش‌های مختلف علمی پژوهشی، دولتی و تجاری کشورها حضور پیدا کردند و حول چالش‌ها، فرصت‌ها و بینش‌های موجود در زمینه علوم مختلف در سال‌های آینده به بحث و تبادل نظر پرداختند.