الزام اخذ مجوز وزارت بهداشت برای فعالیت در زمینه نانو و سلامت

طبق اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت‌های فعال در حوزه بهداشت و سلامت و مواد خوراکی مبتنی بر فناوری نانو ملزم به دریافت مجوز از سوی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو می‌شوند.


طبق اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت‌های فعال در حوزه بهداشت و سلامت و مواد خوراکی مبتنی بر فناوری نانو، ملزم به دریافت مجوز از سوی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو می‌شوند.

 

در این اطلاعیه که در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۱ منتشر شده به نقل از دکتر احمد شیبانی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خطاب به شرکت‌های فعال در حوزه محصولات سلامت محور مبتنی‌بر فناوری نانو آمده است: «هرگونه فعالیت در زمینه این محصولات از حیث تولید، واردات، فروش، توزیع و تبلیغات مواد اولیه و محصولات نانو در حوزه‌های دارو و ملزومات دارویی، تجهیزات پزشکی، آرایشی-بهداشتی،‌ خوراکی-آشامیدنی، مکمل‌های رژیمی-غذایی و سایر محصولات با کاربرد بهداشتی که فاقد مجوز از سازمان غذا و دارو باشند، غیرقانونی محسوب می‌شوند و شرکت‌های ذیربط موظف‌اند هرچه سریعتر نسبت به پیگیری روند اخذ مجوزهای لازم از طریق کمیته فناوری نانو این سازمان اقدام کنند.»

 

شرکت‌های فعال در حوزه‌ محصولات بهداشتی-پزشکی و غذایی مبتنی بر فناوری نانو می‌توانند برای کسب آگاهی از نحوه دریافت مجوزهای لازم به پایگاه اینترنتی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی مراجعه کنند. شایان ذکر است محصولات مبتنی بر فناوری نانو بــرای تایید ارتباط با نانو، باید از موسسه خدمات فناوری تا بازار تاییدیه نانو مقیاس دریافت کنند.

 

گفتنی است تا کنون ۱۲محصول مبتنی‌برفناوری نانو از سوی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو مجوز‌ گرفته‌اند که از آن میان می‌توان به محصولاتی چون داروی سرطان دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومی ۲۰mg/10ml و نخ پلی‌آمید آنتی‌باکتریال اشاره کرد. عناوین محصولات سلامت محور مبتنی‌بر فناوری نانو دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایگاه اینترنتی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو قابل مشاهده است.