نمایش خودروی نانویی در هفتمین نمایشگاه قطعات خودرو

ستاد نانو در «هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قعطات، لوازم و مجموعه‌های خودرو» که در روزهای نهم تا ۱۲ آذرماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده بود، حضور پیدا کرد و به معرفی کاربردهای فناوری نانو در این صنعت پرداخت.

ستاد نانو در «هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قعطات، لوازم و مجموعه‌های خودرو» که در روزهای نهم تا ۱۲آذرماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شده بود، حضور پیدا کرد و به معرفی کاربردهای فناوری نانو در این صنعت پرداخت.
 
در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قعطات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، به همت کارگروه صنعت و بازار و با همکاری گروه صنعتی طراحی‌، مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) خودرویی نانویی با ۱۶ قطعه بهینه و تولید شده با فناوری نانو به نمایش گذاشته شد تا تولیدکنندگان صنعتی با زمینه‌های کاربردی فناوری نانو در صنعت خودرو بیشتر آشنا شوند و فعالیت‌های خود را با این صنعت همسو سازند.
 
از جمله زمینه‌های کاربردی فناوری نانو در خودروی به نمایش گذاشته شده می‌توان به جایگزین کردن نانوکامپوزیت با قطعات پلیمری همچون جایگزینی لوله‌های تک لایه سوخت با لوله‌های سه لایه موجود، افزایش مقاومت هاوزینگ چراغ‌های جلو و عقب، قاب پروانه فن،‌ مخزن جذب بخارات بنزین و باک و بکارگیری فناوری نانو در فیلتر هوا، کاتالیست، و جاذب آلاینده‌های حاصل از سوخت ناقص همچون مونوکسید کربن و تبدیل آن به دی‌اکسید کربن، اشاره داشت.
 
این خودرو در فضای نمایشگاهی پنجمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو نیز به نمایش گذاشته شده بود. گفتنی است ۳۰ درصد این قطعات هم‌اکنون در کشورمان به تولید انبوه رسیده‌اند. 
 
شایان ذکر است در ایام نمایشگاه، اغلب درخواست‌های مطرح شده از سوی بازدیدکنندگان به غرفه ستاد نانو نیز، عمدتا مربوط به جایگزینی نانوکامپوزیت‌ها با قطعات پلیمری برای افزایش مقاومت قطعات بوده است.
 
در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو۲۵۸ شرکت داخلی و ۱۶۶ شرکت خارجی از ده کشور تایوان، چین، هند، ترکیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، کره جنوبی و سوئد حضور داشتند و به مدت ۴ روز آخرین توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را در گروه‌های کالایی قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، تحقیقات طراحی مهندسی خودرو، لوازم تزئیناتی و محصولات پاک‌کننده خودرو، تعمیر و نگهداری تجهیزات کارگاهی، بازرگانی و خدمات پس از فروش خودرو و نشریات تخصصی به معرض نمایش گذاشتند.
 
هدف ستاد نانو از حضور در این نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌های صنعتی، در وهله اول معرفی ستاد نانو، حمایت‌ها و عملکردهای ستاد در راستای آشنایی صنایع با فناوری نانو و کمک به صنایع برای ورود به این حوزه از فناوری، و در وهله دوم معرفی کاربردهای فناوری‌ نانوی مرتبط با حوزه صنعتی مورد نظر است. از دیگر نمایشگاه‌های صنعتی سال جاری که ستاد نانو در آنها حضور یافته می‌توان به «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی»، «هفدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» و «دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان» اشاره داشت.