سنتز نانوهیدروژل‌های شبکه‌ای از کیتوسان با قابلیت حمل دارو

پژوهشگران دانشگاه مازندران موفق به تولید نانوهیدروژل‌های شبکه‌ای از کیتوسان شدند. این نانوهیدرول می‌تواند در حمل دارو مورد استفاده قرار گیرد.

نانوهیدروژل‌های شبکه‌ای از کیتوسان و دو نوع مواد تشکیل دهنده شبکه به دست پژوهشگران دانشگاه مازندران تهیه شد. این نانوهیدروژل به علت این که کیتوسان یک پلی ساکارید و غیرسمی است، می­‌تواند در حمل دارو مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهش که در دانشگاه مازندران به همت دکتر موسی قائمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و خانم مطهره ناصری دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی پلیمر صورت گرفته است، منجر به تهیه نانوهیدروژل شبکه‌ای شده‌ی کیتوسانی شده است که علاوه بر توانایی حمل دارو، قادر به بکارگیری در خالص‌سازی پروتئین‌ها در حضور اکسید آهن مغناطیس نیز هستند.

قائمی در مورد طرح پژوهشی انجام گرفته، به واحد خبری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: «این پژوهش متشکل از چند مرحله بود که به ترتیب این مراحل را می­‌توان این گونه بیان کرد: تهیه نانوهیدروژل‌های شبکه‌ای از کیتوسان و دو نوع مواد تشکیل دهنده شبکه، بررسی ساختار و تعیین درصد نانو ژل تشکیل شده، تعیین خواص و مطالعه کاربرد آنها در حمل دارو و جداسازی و خالص‌سازی پروتئیین.»

قائمی در توضیح این مراحل، افزود: «ذرات نانوهیدروژل شبکه‌ای باابعاد متوسط ۱۸۰ نانومتر از نانوکیتوسان ( تهیه شده با ابعاد متوسط ۶۰ نانومتر) در واکنش با دونوع  مواد تشکیل دهنده شبکه تهیه شد. درصد ذرات نانوهیدروژل شبکه‌ای تشکیل شده با هریک از مواد تشکیل دهنده شبکه وخواص انها از نظر میزان جذب آب و مقاومت گرمائی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس کاربرد این نانوهیدروژل‌ها در بارگیری دارو و تخلیه دارو مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. بعنوان مدل از داروی سدیم دیکلوفناک استفاده شد و باتوجه به حلالیت کم این دارو درآب ۸۰ درصد دارو در شرایط معمولی در هیدروژل بارگیری شد. تخلیه این دارو از نانوهیدروژل در شرایط معمولی که در مقاله امده است بعداز ۲۴ ساعت ۶۰ درصد و بعداز ۴۸ ساعت حدودا ۸۰ درصد بود. موضوع دیگر که بوسیله این نانوهیدروژل مورد بررسی قرار گرفت جداسازی سرم آلبومین (پروتئین) گاوی با کمک خاصیت مغناطیسی Fe3O4 بود.

جزئیات دقیق این کار در مقاله آمده است و نشان داده شد که نانوهیدروژل شبکه‌ای شده کیتوسان قادر است برای خالص سازی پروتئین‌ها در حضور اکسید آهن مغناطیس بکار رود.»

به گفته قائمی نانوهیدروژل کیتوسان به علت غیرسمی بودن کیتوسان، می­‌تواند به عنوان حمل کننده دارو مصرف شود به طوری که دارو با توجه به شرایط محیطی به آهستگی آزاد شده و نانوژل غیرسمی کیتوسان دفع می­‌شود.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Carbohydrate Polymers (جلد ۹۰، شماره ۳، ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲) منتشر شده است. علاقمندان می‌توانند متن این مقاله را در صفحات ۱۲۶۵ الی ۱۲۷۲ همین شماره مشاهده نمایند.