گردهمایی فعالان صنعت نانودارو برگزار شد

هم‌اندیشی فعالان صنایع دارویی و بهداشتی، بعدازظهر روز چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه سال ۹۱، با حضور مسئولین و کارشناسان ستاد نانو و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و فعالان صنعت داروسازی، برگزار شد.

هم‌اندیشی فعالان صنایع دارویی و بهداشتی، بعدازظهر روز چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه سال ۹۱، با حضور مسئولین و کارشناسان ستاد نانو و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و فعالان صنعت داروسازی، در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

در این نشست وضعیت فناوری نانو در صنعت داروسازی، وضعیت داروسازی در ایران و جهان، تسهیلات ستاد نانو برای فعالان این حوزه و آشنایی با روند اخذ مجوز برای نانودارو‌ها‌ از کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو و نیز روند تولید دو نانودارو برای حضار ارائه شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ابتدای جلسه دکتر سعید سرکار دبیر ستاد نانو ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران‏ با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های علمی گفت: «توسعه فناوری بدون یک بنیه علمی خوب و نیروهای کارآمد امکان‌پذیر نیست. خوشبختانه در عرصه پزشکی که قلب آن در بخش دارو قرار دارد، نیروی انسانی متخصص خوبی تربیت شده است و واقعا این بنیه علمی که درکشور ایجاد شده نویددهنده یک توسعه فناوری و به دنبال آن تولید محصولات و تجاری‌سازی مناسب در کشور است.»

دکتر سرکار افزود: «در حوزه فناوری نانو دو موج اصلی تعریف شده که یکی بکارگیری فناوری نانو در صنایع موجود و دیگری ایجاد صنایع جدید مبتنی بر این فناوری است.»

پس از آن، دکتر رضا اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستادنانو برخی جنبه‌های تجاری‌سازی و ورود فناوری نانو به صنعت و نمونه‌های موفق حاضر را معرفی کرد. وی با اشاره به ثبت بیش از ۱۰۰ پتنت بین‌المللی در حوزه فناوری نانو در چندسال اخیر گفت: «در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد ثبت اختراعات بین‌المللی کشور بر حوزه نانو تمرکز دارد.»

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو در خصوص محصولات تاییدیه‌دار در زمینه فناوری نانو عنوان کرد: «در حال حاضر در حدود ۱۳۱ محصول تایید شده در زمینه فناوری نانو وجود دارد که از این تعداد ۱۳ محصول موفق به دریافت مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شدند. همچنین ۳۷ دستگاه پیشرفته نانو نیز در کشور تولید شده است که موفق به دریافت تاییدیه‌های لازم شده‌اند. از نظر ورود به بازار هم ۷۰محصول داریم که وارد بازار شدند.»

دکتر رضا اسدی‌فرد با اشاره به تحریم‌های موجود در زمینه ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی گفت: «خوشبختانه با وجود تحریم‌های موجود در زمینه ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی به یک خودباوری ملی رسیدیم.» وی افزود: «در حال حاضر ۳۷ دستگاه از سوی ۲۹ شرکت سازنده تجهیزات در زمینه فناوری نانو ساخته شده است که بیش از ۵۰ عدد از برخی دستگاه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خریداری شده است.» وی همچنین در این خصوص به راه‌اندازی اولین آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو در ساعاتی پیش از برگزاری جلسه و تجهیز برخی مراکز دانش‌آموزی به این تجهیزات داخلی در زمینه فناوری نانو تا پایان سال اشاره کرد.

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو در ادامه برخی محصولات شاخص فناوری نانو در حوزه بهداشت و سلامت که به بازار وارد شدند را برای حاضرین برشمرد که از آن میان می‌توان به مواردی چون داروی ضد سرطان سیناداکسوزوم، پماد ضد سوختگی، محصولات ضدعفونی‌کننده با فناوری نانو، نخ‌های ضد باکتری برای البسه و کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال اشاره داشت.

دکتر سیدمهدی رضایت مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو بعنوان دیگر سخنران این نشست، با اشاره‌ به وضعیت صنایع دارویی و بهداشتی در دنیا و ایران‏، روندهای دریافت مجوز توسط کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو را برای حاضرین بیان کرد.

به گفته وی، در زمینه کاربرد فناوری نانو در صنعت داروسازی مزایای زیادی عنوان شده که کاهش میزان مصرف دارو‏ و کاهش عوارض جانبی دارو از مهمترین این مزیت‌ها است. مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو در ادامه گفت: «در بخش دقت و تشخیص نیز استفاده از نانوذرات مغناطیسی وارد فاز کاربردی خود شده است. همچنین در زمینه تجهیزات و ابزارآلات پزشکی، رویکرد استفاده از فناوری نانو به سمتی می‌ر‌ود که از پوشش‌های مقاوم به خوردگی استفاده شود.»

دکتر سیدمهدی رضایت با اشاره به این نکته که تعداد مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه فناوری نانو در کشور بالغ بر ۱۰۰ مرکز است گفت: «سهم ایران در تولیدات علمی جهان اسلام حدود ۵۰ درصد است، همچنین در زمینه ثبت مقالات ISI نیز جایگاه ۹ام در دنیا را داریم.»

وی با اشاره به ساختار کمیته فناوری نانو در سازمان غذا و دارو گفت: «کمیته‌ای در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است که ۶۲ شرکت تولید کننده و وارد کننده مواد دارویی و غذایی در این کمیته تشکیل پرونده دادند. ۱۸۳ محصول حوزه بهداشت و سلامت توسط این کمیته شناسایی شده است که حوزه ملزومات آرایشی و بهداشتی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است، هرچند ممکن است تعداد محصولات دارویی شناسایی شده به نسبت در جایگاه پایین‌تری قرار گیرد اما به مراتب تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها خواهد داشت.»

مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو دریافت تاییدیه نانومقیاس را اولین گام برای دریافت مجوز‌های لازم از سوی کمیته فناوری نانو سازمان غذا و دارو عنوان کرد.

در ادامه نشست دکتر جعفری از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روند تولید نانوداروی سرطان و دکتر حمیدی از دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص روند تولید نانوداروی بروفن، مباحثی را ارائه کردند. پس از آن حاضرین به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پیرامون موارد مطرح شده پرداختند.

فهرست اسامی حاضرین در نشست از اینجا قابل دریافت است.