تولید سیم ارتودنسی پلاستیکی شفاف و مقاوم

محققان اسپانیایی موفق به تولید ماده پلیمری جدیدی شدند که می‌تواند در ارتودنسی دندان از آن استفاده کرد. پیش از این از مواد پلاستیکی شفاف استفاده می‌شد که عمر کوتاهی داشتند اما این پلیمر جدید علاوه‌بر شفاف بودن کاملا مستحکم می‌باشد.

محققان اسپانیایی موفق به تولید ماده پلیمری جدیدی شدند که می‌تواند در ارتودنسی دندان از آن استفاده کرد. پیش از این از مواد پلاستیکی شفاف استفاده می‌شد که عمر کوتاهی داشتند اما این پلیمر جدید علاوه‌بر شفاف بودن کاملا مستحکم است.

از قدیم گفته‌اند که یک لبخند می‌تواند از هزار کلمه پرمعناتر باشد. دندانپزشکان می‌توانند به بیماران کمک کنند تا دندان‌های آنها در محل مناسب درون دهان و صورت قرار داشته باشد تا در نهایت لبخند زیباتری شکل گیرد. در سال‌های اخیر دندانپزشکان از سیم‌های پلاستیکی شفاف برای شکل‌دهی دندانها استفاده می‌کنند با این کار ظاهر بیمار بهتر از زمانی است که از سیم‌های فلزی استفاده می‌شود. اخیرا آنها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از فناوری نانو برای بهبود این فرآیند استفاده کرد. یک تیم تحقیقات اسپانیایی اخیرا موفقیت‌هایی در این زمینه به‌دست آورده است. 
دندانپزشکان معمولا از دو نوع سیم استفاده می‌کنند: سیم‌های متحرک و سیم‌های ثابت. این سیم‌ها از جنس فلز، پروسلین سفید ( چینی) یا پلاستیک شفاف هستند. سیم‌های پلاستیکی از نظر زیبایی بهتر از سیم‌های فلزی هستند اما دارای مشکلاتی نیز می‌باشند دلیل این امر آن است که در طول زمان سیم‌های پلاستیکی دچار خستگی و آسیب می‌شوند، که برای حل این مشکل می‌توان از فناوری نانو استفاده کرد.
یوان باسلگا از دانشگاه UC3M اسپانیا می‌گوید ما اصطکاک میان دندان و سیم پلاستیکی را محاسبه کردیم و به این موضوع اندیشیدیم که از فناوری نانو برای حل مشکل اصطکاک میان آنها استفاده کنیم. راه حل آنها این است که از نانوذرات آلومینیوم به‌صورت یکنواخت در سطح پلی‌سولفان استفاده کنند. پلی‌سولفان نام پلیمری است که توسط شرکت CEOSA-Euroortodoncia برای تولید سیم‌های تجاری موجود در بازار استفاده می‌شود.
محققان این پروژه برای حل این مشکل از یک شرکت خصوصی نیز کمک گرفتند، شرکتی که پیش از این فرآیندی را پتنت کرده بود که با استفاده از آن می‌توان ماده صنعتی برای افزایش مقاومت اصطکاکی و شفافیت سیم‌ها تولید کرد. یوان باسلگا می‌گوید ما موفق شدیم ماده‌ای بسیار سخت تولید کنیم که مقاومت اصطکاکی بالایی داشته و در برابر جویدن یا برخورد با دندان مقاوم باشد. علاوه‌براین، این ماده زیست سازگار است بنابراین پیش نیاز‌های ایمنی و بهداشت مورد نظر سازمان‌های اروپایی را خواهد داشت.
محققان این پروژه می‌گویند این ماده جدید می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد، برای مثال از آن می‌توان در تولید ادوات جراحی و پزشکی استفاده کرد. همچنین از آن می‌توان در صنعت خودروسازی، ایمنی و تولید ادوات اطفاء حریق استفاده کرد.